آشنایی با وسایل و محیط تایپ حرفه ای

آموزش تایپ,تای7 کردن,نرم افزار آموزش تایپ,آموزش تایپ ده انگشتی

هنگامی که می خواهید پشت کامپیوتر بنشینید و مدتی را صرف کار کردن با آن بکنید شاید برایتان مهم نباشد که چطور می نشینید و خود را در چه وضعیتی فیزیکی قرار می دهید، آشنا بودن با وسایل و محیط کار تایپ در نگاه اول ممکن است از اهمیت کمی برخوردار باشد و این طور به نظر آید که توجه به آن مهم نیست. اما این تصور درستی نیست. موقعیت نامناسب فیزیکی بدنی و بی تحرکی باعث آسیب رساندن به انگشتان و مچ دست، ستون فقرات و چشم ها می شود. درد، غالبا در اثر حفظ مداوم یک حالت نادرست بدن ایجاد می شود. مثال های رایج آن مانند: تایپ همزمان با صحبت تلفنی و نگه داشتن گوشی تلفن در گودی گردن، چرخاندن مداوم سر از چب به راست هنگام تایپ از روی یک متن و نگاه کردن به صفحه کامپیوتر و یا نشستن طولانی مدت هستند. آشنایی با ابزار کار و نحوه نشستن از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه به توضیح ابزار و وسایلی که هنگام تایپ به آن برخورد می کنید و اینکه موقعیت مناسب فیزیکی بدنی چگونه باید باشد، می پردازیم. در زیر مختصری از مجموعه آموزش های نرم افزار انگشتان طلائی را مطالعه می کنید.

یک میز مناسب چه ویژگی هایی بایدداشته باشد ؟ 

آموزش تایپ,تای7 کردن,نرم افزار آموزش تایپ,آموزش تایپ ده انگشتی

میز های موجود داری دو یا چند کشو می باشند که کاربر می تواند ابزار کار خود را از قبیل کاغذ، غلط گیر، خط کش، مداد و خودکار، کاتر، گیره کاغذ و غیره را در آن قرار دهد.ارتفاع استاندارد این میزها معمولا بین ۷۰ تا ۷۲ سانتیمتر است. این میز باید داری چراغ مطالعه در سمت راست و متناسب با دید کاربر باشد. استفاده از صندلی چرخان بدون دسته به علت اینکه می توان با توجه به فیزیک بدنی آن را تنظیم نمود و همچنین دارای آزادی حرکت است، مناسب می باشد. ارتفاع کف صندلی از زمین تا زیر زانو حدود ۴۵ سانتیمتر است. البته لازم به ذکر است که جثـه همه آدم ها به یک انداره نیست، این اندازه ها هم تغییر می یابد و هر کسی با توجه به اندام خود می تواند آن را تظیم کند. میزهای کامپیوتر و در کل هر میزی، که چنین مشخصاتی را دارا باشد برای تایپ کردن مناسب می باشد.نمونه ای از میز کامپیوتر مناسب را در تصویر بالا مشاهده می کنید. این میز داری یک کشو برای صفحه کلید و کشوهایی برای وسایل دیگر است.

نحوه نشستن صحیح پشت کامپیوتر

آموزش تایپ,تایپ کردن,نرم افزار آموزش تایپ,آموزش تایپ ده انگشتی

قبل از شروع تایپ کردن، به صورت صحیح بر روی صندلی بنشینید، به گونه ای که کف پاها و همچنین مهره های ستون فقرات به حالت صاف قرار گیرند. به پشتی صندلی خود تکیه دهید و صفحه کلید را به سمت خود بکشید و لبه آن را مماس با لبه میز نمایید تا دست ها به راحتی با آن تماس پیدا کنند، خم شدن به جلو و عقب ضمن ایجاد خستگی باعث عوارضی مانند آرتروز نیز می گردد. در میزهای کامپیوتر جدید معمولا کشوی متحرکی برای صفحه کلید قرار داده شده است که به راحتی می توان آن را حرکت داد و فاصله مورد نظر را تعیین کرد. صفحه کلید نباید در ارتفاعی بالاتر یا پایین تر از سطح میز کار باشد. به عبارت دیگر صفحه کلید باید روی میز کار و روبروی صفحه نمایش باشد. در این حالت زاویه بین بازو و ساعد در هنگام کار نباید از نود درجه تجاوز کند. نکته دیگر در مورد صفحه کلید، نحوی قرار گیری دست ها روی آن است. هر دو مچ کاملا به موازات هم بر روی صفحه کلید به نحوی قرار گیرند که هر یک سهمی از صفحه کلید را بطور مساوی تقسیم کند. جمع شدن مچ ها به سمت داخل یا خارج صحیح نمی باشد. زاویه گرفتن کف دست از مچ نیز باعث آسیب خواهد شد. برخی از کاربران، پایه های زیر صفحه کلید را باز می کنند تا به صفحه کلید زاویه بدهند، این کار فشار زیادی به مچ دست ها وارد می کند. بهترین حالت برای صفحه کلید آن است که کمترین زاویه را داشته باشد. هنگام تایپ کردن فقط انگشت شما با صفحه کلید در ارتباط است و مچ دست ها با جایی در تماس نیست. اگر مچ دست ها را روی میز قرار دهید، نمی توانید به سرعت تایپ کنید و از قدرت مانور انگشتان شما کاسته شده و به مچ دست ها فشار وارد می شود.

آموزش تایپ نشستن اشتباه

 

هنگامی که نشستن شما صحیح نباشد فشار زیادی به ستون فقرات شما وارد خواهد شد. عدم رعایت موارد ذکر شده ممکن است مشکلات جدی را برایتان ایجاد کند.

 

کنترل نور صفحه نمایش و سلامت چشم

آموزش تایپ,تایپ کردن,نرم افزار آموزش تایپ,آموزش تایپ ده انگشتی

از آنجایی که کارکرد صحیح صفحه نمایش (مانیتور) بر سلامت چشمان کاربر تاثیر مستقیمی دارد، تمامی افرادی که از کامپیوتر استفاده می کنند باید به تنظیم آن دقت کنند. تنظیم هایی مانند میزان نور، رنگ، درخشندگی و مواردی از این دست، مشخصه هایی هستند که باید با توجه به محیط و کاری که می خواهید با کامپیوتر انجام دهید به بهترین نحو ممکن تنظیم شوند. نگاه کردن طولانی مدت و مستمر به صفحه نمایش باعث خستگی و خشکی چشم می شود، هنگامی که به مدتی نسبتا طولانی به صفحه نمایش نگاه می کنید، کمتر پلک می زنید و این ممکن است باعث خشکی سطح چشم ها شود. با توجه به این موضوع بهتر است پس از مدت زمان معینی که با کامپیوتر کار می کنید چشم های خود را ببندید و پس از استراحت چشم ها نگاه خود را به منطقه ای دورتر بیندازید. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که، درست است انجام موارد بالا باعث بهتر شدن وضعیت فیزیکی می شود اما تنظیم نور صفحه نمایش نیز بسیار مهم است. بهتر است نور صفحه نمایش را زیاد بالا نبرید و آن را طوری تنظیم کنید که به چشمانتان نور زیادی نتابد. اگر از لپتاب استفاده می کنید از تنظیمات باطری می توانید نور لپتابتان را کاهش دهید. هر چقدر نور صفحه نمایش را پایین بیاورید برای سلامت چشمانتان بهتر خواهد بود. موقع تمرین در نرم افزار انگشتان طلائی شما به دلخواه می توانید رنگ های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کاغذ نگه دار یا منشی یار Copy Holder

کاغذ-نگهدار-آموزش-تایپ

برای آنکه هنگام تندزنی، در تایپ سطر مورد نظر اشتباه نکنید، بایستی یک کاغذ سفید یا خط کش کوتاه در زیر سطر قرار دهید و به تدریج آن را پایین آورید تا در تایپ سطر خود اشتباه نکنید، وسیله ای به نام Paper Holder  در بازارهای کامپیوتر ویژه تایپیست ها وجود دارد که می توانید با استفاده از آن کاغذ خود را به صورت عمودی قرار دهید ( به آن  Copy Holder هم گفته می شود). البته با کمی سلیقه و حوصله نیز می توانید خودتان این وسیله را بسازید. برای این کار کمی فیبر و گیره کاغذ وکمی چسب نیاز دارید. شاید در آینده طریقه ساخت این وسیله را در سایت آموزش دادیم.

با رعایت مورد فوق و استفاده از نرم افزار انگشتان طلائی در کمترین زمان ممکن تایپ ده انگشتی واقعی را فراگیرید.

 

در صورتی که این مطلب را مفید یافتید خوشحال میشویم آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید از گرینه های به اشتراک گذاری زیر استفاده کنید و مطلب را در شبکه های اجتماعی به دوستان خود معرفی کنید.

کپی برداری از این مقاله مجاز نمی باشد.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


دسته بندی تایپ ده انگشتی, مقالات سایت کلمات کلیدی , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.