آموزش سریع و آسان فرمول نویسی در ورد word و math type + فیلم آموزشی

آموزش فرمول نویسی و تایپ ریاضی در مایکروسافت ورد word با کمک بخش Equation ورد و نرم افزار تایپ فرمول ریاضی Math Type. این آموزش شما را استاد فرمول نویسی می کند.

آموزش فرمول نویسی در ورد,فرمول نویسی,چگونه فرمول بنویسم

 

یکی از مسائلی که اغلب برای دانشجویان رشته ریاضی و علوم پایه پیش می آید، نحوه نوشتن فرمول های ریاضی که اغلب بسیار طولانی و عجیب غریب هستند در ورد می باشد. این دسته از افراد برای نوشتن مقالات و پایانامه های علمی لازم است فرمول های ریاضی بسیار زیادی را تایپ نمایند. حتی اساتید و معلم ها هم برای طرح سوالات امتحانی ریاضی و حتی نوشتن مقالات و کارهای علمی خود، به نوشتن فرمول های ریاضی در ورد نیازمند هستند. از این رو در فراز سافت قصد داریم به دو روش بسیار ساده و آسان نحوه نوشتن فرمول های ریاضی را آموزش دهیم.

در این آموزش فرمول نویسی در ورد ۲۰۰۷، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰،۲۰۱۳،۲۰۱۶ و نسخه های دیگر  را فرا خواهید گرفت. لازم به ذکر فرمول نوسی و تایپ ریاضی در نسخه های گفته شده مشابه هم دیگر می باشد و تفاوتی با همدیگر ندارند.

شاید شما هم دوست داشته باشید که با طریقه نوشتن فرمول های ریاضی در ورد آشنا شوید. امروز در این آموزش از آموزش های تایپ ده انگشتی قصد داریم به سادگی و در ۲ دقیقه این قابلیت پر کاربرد را به شما آموزش دهیم. در این فیلم ما یک نمونه سوال ریاضی که دارای فرمول های ماتریس است را باهم می نویسم. شما با دیدن این فیلم می توانید به راحتی هر گونه فرمول و عبارت ریاضی را بنویسید. در این آموزش نحوه فرمول نویسی در ورد را یاد خواهید گرفت.


 

در به روزرسانی جدید این آموزش که در ادامه آمده است، بصورت کامل روش های دیگر نوشتن فرمول نیز آموزش داده شده است.

 

آموزش فرمول نویسی در ورد

 

نرم افزار آموزش تایپ انگشتان طلائی را نیز از دست ندهید :

نرم افزار انگشتان طلائی

نرم افزار آموزش تایپ ده انگشتی فارسی و انگلیسی


در ادامه روش های دیگر را بررسی می کنیم.

 

آموزش تصویری فرمول نویسی و تایپ ریاضی در ورد word

در ورد امکانات بسیار زیادی برای راحتی کار شما قرار داده شده است که یکی از آنها قابلیت اضافه کردن فرمول های ریاضی و تایپ ریاضی است. در فیلم بالا بصورت سریع و مختصر شما را با نحوه افزودن فرمول در نرم افزار ورد آشنا کردیم. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با روش های مختلف فرمول نویسی با ما همراه باشید.

برای اضافه کردن هر عنصری در اسناد ورد از سربرگ insert اقدام می کردیم. برای نوشتن فرمول های ریاضی هم باید وارد همین سربرگ شویم.  حال اگر بخواهیم انواع فرمول ریاضی اعم از ساده یا پیچیده را درج نماییم می توانیم از قابلیت های خود ورد که در سربرگ insert قرار دارد استفاده کنیم.

اما بجز قابلیت های خود مایکروسافت ورد می توانید از یک نرم افزار قدرتمند و ساده نوشتن فرمول های ریاضی که Math Type  نامیده می شود، استفاده کرد. در این مطلب هر دو شیوه را بطور جامع به شما خواهیم آموخت تا دیگر در تایپ فرمول های ریاضی هیچ مشکلی نداشته باشید.

این مطلب هم میتواند برای شما مفید باشد: صفحه کلید استاندارد فارسی + (آموزش تصویری و گام به گام)

آموزش فرمول نویسی در ورد word                      

برای نوشتن فرمول های ریاضی در ورد بدون استفاده از نرم افزار مث تایپ می توانید مراحل زیر را گام به گام انجام دهید. ابتدا سند ورد خود را که می خواهید فرمول ریاضی در آن نوشته شود، باز نمایید. به محلی که می خواهید فرمول در آن درج شود رفته و در آنجا کلیم نمایید تا نشانگر موس برای شما نمایش داده شود.  از آنجا که ممکن است فرمول ها باعث بهم ریختگی متن شما شوند باید دقت داشته باشید که فرمول را دقیق در محل مناسب تایپ نمایید.

۱- اگر قصد دارید نمادهای ریاضی که اغلب با آن سروکار دارید تا برخی از سیمبول های مهم را تایپ نمایید که در کیبورد شما قرار ندارد، می توانید از سربرگ insert وارد گزینه symbol شوید.

آموزش فرمول نویسی در ورد

آموزش فرمول نویسی در ورد

چنانچه نماد ریاضی مورد نظر در لیست کشویی باز شده نمایش داده نشده بود، می توانید با کلیک روی گزینه more لیستی مشابه لیست زیر را مشاهده نمایید.

فرمول نویسی در ورد

فرمول نویسی در ورد

آموزش تصویری فرمول نویسی در ورد

 در این لیست شما با انتخاب هر نماد می توانید با کلیک روی گزینه insert آن را در متن خود درج نمایید. در همان صفحه باز شده شما گزینه هایی را می بینید که می توانند فیلترهای بیشتری را بر روی نمادها اعمال کرده و شما را در انتخاب نماد مورد نظر بیشتر کمک نمایند.

۲- برای درج فرمول های ریاضی از سربرگ insert گزینه Equation را انتخاب نمایید. در این قسمت امکانات زیادی برای درج فرمول قرار داده شده است که هر کدام کارهای خاصی را انجام می دهند.

آموزش فرمول نویسی

آموزش فرمول نویسی

الف- اگر فرمول شما در لیست باز شده در بخش Equation وجود داشت کافیست روی آن کلیک کرده که همانند تصویر زیر در سند ورد شما قرار بگیرد.همانطور که مشاهده می کنید فرمول در داخل کادری قرار گرفته است و در بالا نوار ابزار ورد شما، یک نوار جدید ظاهر شده است که به شما این امکان را می دهد فرمول خود را به نحو احسنت ویرایش نمایید.

آموزش فرمول نویسی در ورد

آموزش فرمول نویسی در ورد

از سربرگ design می توانید برخی نمادهای دیگر را از قسمت  symbolبه فرمول خود اضافه نمایید. برای اضافه کردن فرمول های ریاضی دیگر می توانید از بخش structures انتخاب نمایید و در فرمول خود وارد کنید.

اگر فرمول مورد نظر را تایپ کردید و خواستید تغییراتی بر روی آن اعمال نمایید، کافیست روی فلش کوچک نشان داده شده در تصویر زیر کلیک نمایید. خواهید دید یک لیست کشویی جدید برای شما باز خواهد شد که شما می توانید فرمول را ذخیره نمایید یا آن را تراز کرده و تغییرات مورد نظر را بر روی آن اعمال کنید.

فرمول نویسی در ورد

فرمول نویسی در ورد word

۳- اگر در میان فرمول های نمایش داده شده فرمول مورد نظر شما وجود نداشت، کافیست روی گزینه insert new equation کلیک نمایید. همانند تصویر زیر کادر جدیدی برای شما باز می شود که همانند قبل می توانید از سربرگ design نماد یا فرمول ریاضی خاصی را درج نمایید و حتی می توانید با کلیک روی فلش روی فرمول آن را ویرایش یا تراز نمایید.

آموزش فرمول نویسی در ورد

آموزش فرمول نویسی در ورد

۴- در نهایت زمانی که به این شیوه فرمولی را درج کردید، می توانید خیلی ساده آن را حذف نمایید. برای اینکار روی فرمول کلیک کرده و کلید delete را بزنید. با اینکار فرمول شما محو خواهد شد و کل رنج شما به باد خواهد رفت.

معرفی نرم افزار Math Type  برای تایپ فرمول های ریاضی در ورد

علاوه بر قابلیت هایی که خود مایکروسافت ورد برای نوشتن فرمول های ریاضی در اختیار شما قرار داده است، می توانید از یک روش بسیار ساده تر هم فرمول های ریاضی خود را تایپ نمایید. شاید دلیل عمده ساخت این نرم افزار، مشکلاتی بود که در نوشتن فرمول های ریاضی در ورد بوجود می آمد. بیایید با این نرم افزار بیشتر آشنا شویم.

Math Type  یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای تایپ فرمول های ریاضی است که به در ویندوز و مکینتاش قابل استفاده می باشد. این نرم افزار که ساخت شرکت design science آمریکا است ۴۰ مگابایت حجم دارد و به سادگی می توانید آن را نصب و راه اندازی نمایید. فرمول های نوشته شده در این برنامه را به سادگی می توانید کپی کرده و در اسناد ورد، لتکس، تکس و حتی در صفحات وب درج کرد و از آن استفاده نمود. این برنامه مشکلات فرمول نویسی در ورد را به سادگی رفع خواهد کرد و شما می توانید فرمول ها و معادلات بسیار طولانی ریاضی را به سادگی با آن تایپ نمایید. از جمله امتیازات این برنامه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع بسیار زیاد از نمادها و فرمول های ریاضی که امکان تایپ هر فرمولی را برای شما فراهم می کند.
  • نصب و راه اندازی بسیار راحت بر روی همه ویندوز ها و مکینتاش
  • تایپ آسان و امکان ویرایش ساده فرمول ها
  • امکان ایجاد کلیدهای میانبر بسیار راحت برای تایپ فرمول های بسیار پر کاربرد و تکراری
  • امکان استایل دهی به فرمول ها مانند بلد کردن، تغییر رنگ، تغییر سایز و حتی تغییر فونت فرمول های ریاضی
  • امکان قالب بندی خودکار فرمول ها
  • داشتن خط کش با فرمت بندی دقیق
  • پشتیبانی کامل از صفحه کلید استاندارد و کاراکترهای بین المللی
  • امکان تنظیم مجدد سایز
  • قابلیت حذف و اضافه کردن سطر و ستون به ماتریس ها
  • داشتن گزینه هایی برای تنظیم براکت و پرانتز در فرمول نویسی
  • داشتن قابلیت redo , undo در فرمول نویسی
  • داشتن توابع و فرمول های آماده و یا حتی شناسایی توابع قبل از تایپ کامل
  • داشتن ابزارهای بسیار قدرتمند برای پاور پوینت و مایکروسافت ورد
  • شماره گذاری خودکار فرمول ها که در نوشتن پایانامه بسیار مهم است.
  • داشتن صفحات مجزا برای مایکروسافت ورد و صفحات وب
  • قابلیت ویرایش فرمول ها بصورت دراپ اند دراگ ( drop & drag)
  • داشتن پایگاه داده ای از کاراکترهای Unicode- based

حال که قابلیت های این برنامه بی نظیر مشخص شد، وقت آن رسیده نحوه استفاده از آن برای فرمول نویسی در ورد را بیاموزیم.

همچنین بخوانید: آموزش تصویری میلینگ در مایکروسافت ورد ۲۰۰۷، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶

دانلود و نصب برنامه math type برای ورد ۲۰۱۰، ۲۰۱۳،۲۰۰۷، ۲۰۱۶

این نرم افزار را می توانید از منبع اصلی آن یعنی وبسایت رسمی design science دانلود نمایید. نسخه اورجینال آن رایگان نیست اما هر روز درحال بروزرسانی است و قابلیت های بسیار بی نظیرتری هر روز به آن اضافه می شود. اگر می خواهید نسخه رایگان آن را دانلود نمایید می توانید از سایت های ایرانی به سادگی آن را دانلود نمایید.

اما نسخه اورجینال math type را می توانید از لینک زیر دانلود نمایید.

دانلود نسخه اورجینال برنامه math type

پس از دانلود این نرم افزار می توانید با کلیک روی گزینه setupمراحل نصب آن را طی نمایید. پس از نصب math type گزینه ای به نام همین نرم افزار در نسخه ورد شما نمایش داده می شود. بنابراین هر زمان بخواهید فرمولی را درج نمایید، می توانید برنامه را در سند ورد خود باز نمایید. فرمول را داخل مث تایپ تایپ کرده و سپس در ورد خود کپی می نمایید. از آنجا که مایکروسافت ورد از مث تایپ پشتیبانی می نماید، فرمول ها دقیقا با همان فرمت و استایلی که  در مث تایپ نوشته شده است، قابل نوشتن است.

 

 

نحوه نوشتن فرمول در math type

همانطور که گفته شد، زمانیکه مث تایپ را نصب می نمایید، یک گزینه در نوار ابزار ورد شما با نام math type اضافه خواهد شد. هنگام کلیک روی این گزینه محیط تایپ مث تایپ برای شما باز خواهد شد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید، در محیط تایپ شما تمام امکانات و قابلیت های مورد نیاز برای تایپ فرمول های ریاضی فارسی و انگلیسی در اختیار شما قرار دارد.

شما می توانید با استفاده از این امکانات تمام فرمول های مورد نظر خود را درج نمایید. در تصویر نمونه های بسیار ساده فرمول های ریاضی که حتی دانش آموزان دبیرستانی از آن استفاده می نمایند، تایپ شده است. در قسمت بالای تصویر شما جمعی از فرمول های مهم ریاضی و همینطور نمادها را مشاهده می کنید که هر کدام برای نوشتن فرمول ریاضی خاصی بکار می رود. با کلیک روی هر کدام کادری مشابه تصویر باز خواهد شد که شما می توانید فرمول مورد نظر را در آن تایپ نمایید.

  • از قسمت file می توانید تنظیمات مورد نظر خود را اعمال نموده و برای ذخیره کردن فرمول ها از آن استفاده نمایید تا بعدها بتوانید تغییراتی را روی آن اعمال نمایید.
  • از بخش edit برای ویرایش فرمول ها می توان اقدام کرد.
  • از قسمت format برای تعیین ساختار و فرمت فرمول ها استفاده می شود.
  • بخش style و size برای تغییر سایز و استایل فرمول های استفاده می شود.
  • از گزینه help می توانید راهنمایی های استفاده از برنامه را دریافت نمایید.

نکته: شما می توانید یکبار فرمول را از مث تایپ کپی کرده و استایل و فرمت آن را بر روی تمام فرمول های متن خود اعمال نمایید. هر زمان خواستید فرمول جدیدی درج نمایید، می توانید فرمول قبلی را کپی کرده و در محل جدید پیست نمایید. سپس آن را ویرایش نموده و به فرمول جدید مورد نظر خود تغییر دهید.

امیدورام این مطلب فراز سافت برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، می توانید از بخش نظرات همین صفحه پرسش های خود را با ما در میان بگذارید.

 

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


دسته بندی آموزش سریع و آسان نرم افزار ورد WORD, تایپ ده انگشتی کلمات کلیدی , , , , , , , , , , , .

دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از مطالب خوب شما.
    اگر بخواهیم تغییری یکسان در کل فرمول های یک فایل را یکباره انجام دهیم چگونه امکان پذیر هست؟ مثلا بخواهیم نوع قلم یا اندازه را در سراسر فرمول هایی که قبلا نوشته ایم تغییر دهیم

  2. با سلام
    متنی با فرمول که با مت تایپ، توسط شخص دیگری در word 2013 تایپ شده دارم. مشکلم اینه که اون فرمول ها در سیستم من که آفیس ۲۰۱۶ دارد باز نمیشه. بهتر بگم که وقتی روی فرمولی دابل کلیک میکنم یه فرمول دیگه باز میشه.
    با تشکر – علیزاده

  3. ببخشید من فرمول هامو در مث تایپ تایپ کردم و انتقال دادم به word ولی الان میخوام کلیه فرمول هاسایز و فونتشون تغیر کنه .آیا باید دونه دونه تغیر بدم در مث تایپ و باز کپی کنم؟ یا راهی اگر میدونید که همه رو یکجا تغییر بدم ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم؟

  4. سلام من فرمول تایپ میکنم بعضی از حروف ها مثلا V بالایش یک خط دارد چگونه باید آن خط را گذاش و در سیمبل ها و پیدا نکردم لطفا راهنمایی کنید ممنون می شوم.

  5. سلام ببخشید من باید چطور فرمول های تایپ شده در math type رو ب ورد انتقال بدم طوری که ب شکل عکس درنیاد؟؟لطفا راهنمایی کنید.باتشکر

  6. سلام
    فورا پاسخ خواهیم داد
    سلام! اگر کمک لازم داشتید، من همیشه اینجا آماده هستم
    لطفا خودتان را معرفی کنید:
    در خبرنامه ثبت نام کنید
    سلام
    خسته نباشید.
    چرا در افیس ۲۰۱۰ موقع وارد کردن اعداد مثل شماره کارت که رقمهاش بالای ۱۵ تاست. عدد اخر رو صفر میزته

  7. سلام، خیلی ممنون از آموزش قرار دادید زمان که فرمول در ورد تایپ می کنم اعداد انگلیسی میشود جهت فارسی شدن چکار باید کرد.

  8. سلام وقت بخیر.من میخوام‌ی فرمول تایپ کنم ک بلافاصله بعدش باید فارسی تایپ‌بشه ولی وقتی تایپ میکنم فرمول میرخ عقب فارسی

    • با سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی
      در ابتدا اطمینان حاصل کنید که متن را راست چین کرده باشید. و سپس بلافاصله پس از تایپ فرمول یک اسپیس زده و با تغییر صفحه کلید به زبان فارسی ادامه متن خود را بنویسید. همچنین زمانی که بعد از فرمول کلیک کنید خط چشمک زن تایپ به ادامه متن منتقل خواهد شد. همانطور که گفته شد راست چین بودن متن را بررسی کنید.

      راست چین کردن نوشته :

      راست چین کردن نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.