سلامت کار با کامپیوتر (نرمش‌هایی که باید حتما پشت میز کار انجام دهید)

سلامت کار با کامپیوتر یکی از اصولی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه این مطلب نرمش هایی که باید حتما پشت میز انجام دهید را خواهید آموخت.

آرگونمی کامپیوتر,حرکات کششی پشت میز,نرمش های پشت میز

امروزه خیلی از ماها با کامپیوتر سر و کار داریم و گاهی وقت‌ها برای ساعت‌ها مجبور می‌شویم پشت میز کامپیوتر کار کنیم، این نشستن‌های طولانی مدت برای سلامتی ما خطرناک است. علاوه بر سر درد گرفتن و خستگی چشم‌ها که در این مقاله بحث کردیم، حالت نشستن، استفاده غیر صحیح از موس یا کیبورد نیز سبب درد مفاصل و عضلات خواهد شد. در این مقاله با انجام چند حرکت کششی ساده پشت میز کامپیوتر خستگی کار با کامپیوتر را کاهش داده و از آسیب‌های جدی که در حین کار با کامپیوتر پیش می‌آیند جلوگیری خواهیم کرد. انجام این تمارین با رساندن اکسیژن کافی به مغز و سایر قسمت‌های بدن علاوه بر فواید گفته شده نشاط و انرژی مضاعفی برای ادامه کار به شما خواهد داد. بازهم مثل همیشه سعی کردیم، یک مقاله خیلی کامل و کوتاه در رابطه با نرمش‌های پشت میز کامپیوتر بنویسیم. چند دقیقه با ما همراه باشید.

اگر این مقاله را قبلا مطالعه نکرده اید همین حالا مطالعه کنید : آشنایی با وسایل و محیط تایپ حرفه‌ای

توصیه‌هایی قبل از انجام حرکات کششی

قبل از آموزش حرکات کششی لازم است به چند نکته توجه کنید. همه تمرینات و حرکات کششی را به آرامی و بدون وارد کردن فشار به خود انجام دهید. با انجام هر حرکت کششی برای ۵ تا ۲۰ ثانیه آن را در حالت کشیده نگه دارید تا کم کم احساس کنید خستگی در حال ناپدید شدن است. هر حرکت را چند بار انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.  نفس عمیق را فراموش نکنید. با انجام حرکات کششی به آرامی نفس‌ عمیق بکشید تا بدن خود را با اکسیژن تازه پر کنید. قبل از مطالعه این مقاله انتظار می رود این مقاله را قبلا مطالعه کرده باشید. در ادامه برای یادگیری بهتر حرکات نرمشی یک ویدئو آموزشی نیز مشاهده خواهید کرد.

حرکات کششی برای مچ‌‌ها و انگشتان دست

هنگام تایپ کردن و حتی گرفتن موس، مچ و انگشتان دست خسته می‌‌شوند. صرف نظر از نحوه صحیح گرفتن موس و قرار گیری دست‌ها بر روی صفحه‌کلید، با انجام کار‌ طولانی مدت با کامپیوتر دست‌ها نیاز به استراحت خواهند داشت. به تصویر زیر دقت کرده و حرکات زیر را به آرامی انجام دهید.

 

نرمش‌هایی برای انگشت‌ها,نرمش های پشت کامپیوتر, نرم اش های برای کامپیوتر, ورزش برای کامپیوتر

در اینجا لازم است به نحوه صحیح گرفتن موس و حالت قرار گیری دست‌ها بر روی صفحه‌کلید نیز اشاره کنیم. دانستن این موارد در کاهش اثرات سوء هنگام کار طولانی مدت با کامپیوتر بسیار تاثیر گذار است. به تصویر زیر دقت کنید در هنگام گرفتن موس و یا کار با صفحه‌کلید دست‌ها باید صاف باشند. به زاویه مچ دست‌ها نیز دقت کتید.

نحوه صحیح گرفتن موس,نحوه صحیح استفاده از صفحه‌کلید

 

قسمت سبز رنگ حالت صحیح گرفتن موس و قرار گیری دست‌ها بر روی صفحه‌کلید را نشان می دهد.

عضلات صورت هم خسته می‌شوند

حرکات کششی عضلات صورت

همانند سایر عضله‌ها عضلات صورت نیز نیاز به نرمش و حرکات کششی دارند، وقتی عضلات صورت شما برای مدتی ثابت و بدون تحرک باشد خسته شده و جریان خون به خوبی در آن‌ها جریان پیدا نمی کند؛ با انجام چند حرکت کششی آن‌ها را سرحال کنید. ابروهای خود را به بالا و پایین حرکت دهید طوری که کشش عضلات اطراف آن‌ها را احساس کنید. چشم‌هایتان را تا جای امکان باز کرده و سپس به حالت عادی برگردانید و برای ۲۰ ثانیه به نقطه ای دور خیره شوید. با باز کردن دهان همانند حالت خمیازه عضلات اطراف بینی و چانه را کشش دهید. سعی کنید تمام عضلات صورت خود را درگیر کنید؛ چند بار بستن محکم چشم‌ها نیز برای کشش عضلات صورت خوب است. انجام این حرکات خون‌رسانی به مغز و چشمانتان را بهبود داده و در نتیجه احساس سرحالی خواهید کرد. تمامی حقوق این مقاله برای فرازسافت محفوظ می‌باشد.

 

حرکات کششی برای رفع خستگی و درد گردن

حرکات کششی گردن,حرکات نرمشی گردن,حرکات کششی

فرازسافت هر زمان که احساس درد و گرفتی در ناحیه سر و گردن کردید کافیست برای چند ثانیه حرکات کششی فوق را به آرامی انجام دهید. با انجام هر حرکت آن را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه در حالت کشیده نگه داشته تا کم کم خستگی و درد از ناحیه مورد نظر از بین برود. در حالتی که احساس کردید با انجام هر یک از حرکات کششی درد افزایش می‌یابد، انجام آن حرکت را متوقف کنید.

سلامت کار با کامپیوتر با انجام حرکات روی شانه‌ها

شانه‌های خود را به طرف گوش‌ها بالا ببرید، چند ثانیه شانه‌ها را در کنار گوش‌های خود نگه داشته و سپس آنها را به حالت عادی خود رها کنید تا کمی استراحت کنند. این حرکت را ۲ تا ۳ بار انجام دهید تا خستگی این ناحیه از بین برود.

%d8%ad%d8%b1%da%a9%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d8%b4%d8%b4%db%8c

حرکات کششی برای برطرف کردن خستگی دست‌ها و عضلات بالا تنه

در حرکاتی که کشش فقط بر روی یک دست اعمال می‌شود برای هر دو دست یک حرکت را انجام دهید. همانند حرکت اول از سمت چپ تصویر، در این حرکت یکی از دست‌ها را بر کتف دست دیگر قرار داده سپس با دستی که آزاد است آرنج دستی که بالای کتف قرار دارد را گرفته و دست را به سمت بالا و به داخل کمی هل می‌دهیم. این حرکت همانطور که در تصویر می‌بینید (تصویر اول از چپ) علاوه بر اعمال کشش بر روی کتف،بازو و آرنج بر روی عضلات پشت کمر نیز تا حدودی تاثیر می گذارد. حرکات زیر را انجام دهید:

حرکات کششی,حرکات نرمشی,سلامت کار با کامپیوتر

این حرکات کششی را ۲ تا ۳ بار انجام داده و سپس هنگام کشیدن عضله‌ها آن‌ها را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه در حالت کشش نگه دارید تا سلامت کار با کامپیوتر شما افزایش یابد. در بعضی مواقع هنگام خستگی، انعکاس طبیعی بدن، شما را وادار به انجام حرکات کششی می کند؛ خمیازه کشیدن را در نظر بگیرید یا حرکات کششی که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید.

پاها هم نباید زیاد بدون تحرک بمانند

چند حرکت کششی هم برای پاها و کمر انجام دهید

حرکت کشیی برای پا ها و کمر، سلامت کار با کامپیوتر

قدم‌ زدن را فراموش نکنید

سلامت کار با کامپیوتر

در ادامه تکنیک های سلامت کار با کامپیوتر ، سعی کنید پس از هر ۴۵ دقیقه کار بدون وقفه، حداقل ۵ دقیقه قدم بزنید. قدم زدن برای سلامتی انسان خیلی مهم بوده و باعث می‌شود خستگی کار به سرعت از ذهنتان برطرف شود. فواید قدم زدن خیلی زیاد بوده و پزشکان همیشه در مورد اهمیت آن صحبت کرده‌اند. شاید شما هم افزایش طول عمر با قدم زدن را شنیده باشید. در ضمن پیاده‌روی برای جلوگیری از چاقی هم خیلی تاثیر گذار است.

دو دقیقه ویدئو زیر را هم مشاهده کنید

با نحوه صحیح انجام حرکات کششی آشنا شوید.

با رعایت موارد ساده فوق به راحتی و بدون خستگی از انجام کار‌های روزمره خود لذت برده و سلامت خود را حفظ کنید. هر وقت احساس خستگی کردید یا حس کردید تمرکز خود را در انجام کارها از دست داده‌اید کمی قدم بزنید و حرکات نرمشی گفته شده را انجام دهید. همیشه سرحال و پر انرژی باشید.

همچنین مقاله ارزشمند راز و رمزهای قهرمان تایپ را از دست ندهید :

 حتما مقاله آموزش تایپ راز و رمزهای سریعترین تایپیست را مطالعه کنید. در این مقاله نکات ارزشمندی را در مورد افزایش سرعت تایپ و همچنین نحوه تایپ صحیح از زبان سریعترین تایپست جهان آقای شون رونا را مطالعه خواهید کرد.

آموزش تایپ سریع،آموزش تایپ،تایپ فارسی،آموزش تایپ انگلیسی

مجموعه مقالات آموزش تایپ فرازسافت

 

این مقاله را قبلا مطالعه نکرده‌اید؟ همین حالا حتما مطالعه کنید : آشنایی با وسایل و محیط تایپ حرفه‌ای

heart

 اگر این مقاله را مفید یافتید، لطفا آن را به دوستان خود نیز معرفی کرده و برای نوشتن مقالات بیشتر از ما حمایت کنید.

این مقاله حاصل چند روز کار تحقیقاتی بوده و تمام حقوق آن برای فرازسافت محفوظ می‌باشد، هر گونه کپی برداری از این مقاله غیر مجاز می‌باشد.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


دسته بندی تایپ ده انگشتی, مقالات سایت کلمات کلیدی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.