چگونه بدون آنتی ویروس کامپیوترم ویروسی نشد ؟!

ویروس های کامپیوتر,ویروسی شدن کامپیوتر,مشکل ویروسی شدن کامپیوتر, راه های مقابله با ویروس کامپیوتری

در این مقاله با ارزش از مجموعه مقالات آموزشی فرازسافت به یکی از مشکلات همیشگی کاربران خواهیم پرداخت. بی شک همه ما کم و بیش با مشکل ویروسی شدن کامپیوتر روبه رو شده ایم. حتما شما هم می دانید یک ویروس چه مشکلاتی را می تواند برایمان به وجود آورد. یک ویروس می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به سیستم و فایل های ما وارد کند، پس همیشه باید از نفوذ ویروس به کامپیوتر خود و خراب کاری آن جلوگیری کرد. شاید اولین راهی که برای مقابله با ویروس به ذهنتان می رسد نصب یک آنتی ویروس خوب و قدرتمند می باشد. بله نصب یک آنتی ویروس خوب خالی از لطف نیست ولی باید توجه داشت بسیاری از سیستم ها حتی با وجود نصب آنتی ویروس نیز ویروسی شده اند. ضعیف بودن آنتی ویروس، غیرفعال شدن یا بودن آن و … از عمده دلایل ویروسی شدن سیستم هنگام نصب بودن آنتی ویروس است. ما در این مقاله خیلی مختصر ابتدا راه های نفوذ ویروس به سیستم را بررسی کرده سپس راه های مقابله با ویروس کامپیوتری و نفوذ آن بدون نصب بودن آنتی ویروس را به شما خواهیم گفت.

ویروس

ویروس ها چگونه سیستم را آلوده می کنند ؟

به طور ساده می توان گفت ویروس یک فایل یا قطعه کد است که موقع اجرا شدن موجب مشکلاتی برای سیستم ما می شود. نمی توان گفت همه ویروس ها سیسم ما را هدف قرار می گیرند، چون بعضی از آنها برای مقاصد دیگری و گاها خطرناکتری طراحی می شوند برای مثال جاسوسی یا سرقت اطلاعات و غیره … پس ویروس ها عوامل خارجی هستند که با نفوذ به سیستم ما تاثیر خود را بر جای می گذارند. در ادامه راه های مقابله با ویروس کامپیوتری و جلوگیری از خرابکاری آن را نیز توضیح خواهیم داد.

virus-gate, راه های مقابله با ویروس کامپیوتری

دروازه های ورود ویروس را ببندید!؟

ویروس ها از راه های متعددی به سیستم شما نفوذ می کنند. ولی اغلب آنها با اجرای یک فایل آلوده وارد سیستمتان می شوند. در صورتی که شما فایل های مشکوک و فایل های آلوده را اجرا نکنید.می توان گفت تقریبا ۹۰% از آلوده شدن به ویروس ها در امان خواهید ماند. در واقع آنتی ویروس ها هم همین کار را می کنند. آنها ابتدا محتویات یک فولدر ، یک فایل یا یک حافظه فلش را اسکن کرده و در صورت یافتن ویروس و یا فایل مشکوک آن را نابود می کنند. تشخیص یک فایل آلوده بعضی مواقع ساده است و بعضی مواقع هم دشوار! شما زمانی که حافظه فلش خود را به سیستم متصل می کنید شاید با یک سری فایل ها و فولدرهای نا آشنا، روبرو شوید! بهترین کار این است که به این فایل ها دست نزنید! گاهی تشخیص یک فایل آلوده کمی سخت می شود، که در ادامه به نحوه تشخیص این گونه فایل ها نیز اشاره خواهیم کرد.

شناسایی فایل های ویروسی,شناسایی ویروس- راه های مقابله با ویروس کامپیوتری

چگونه فایل های مشکوک یا ویروسی را تشخیص دهیم ؟

خود ویندوز این را به شما می گوید! در بیشتر مواقع خود ویندوز شما را از سالم و ایمن بودن فایل باخبر می کند. User Account Control یا (UAC) این کار را برایتان انجام می دهد. در واقع با تنظیم این قسمت از ویندوز،نرم افزارها و فایل ها تنها با اجازه گرفتن از شما قادر به اجرا شدن یا انجام عملیات مورد نظر خواهند بود. با یک مثال ساده بیشتر متوجه خواهید شد. فرض کنید شما ناخواسته بر روی یک فایل ویروسی یا فایل ناشناخته کلیک کردید، در این حالت با پنجره مشابه شکل زیر روبه رو خواهید شد. که شما را با تغییراتی که این فایل در سیستم انجام خواهد داد مطلع می سازد. شما تا زمانی که بر روی گزینه Yes کلیک نکرده باشید فایل قادر به اجرا شدن نخواهد بود.

Windows-7-UAC

 زمانی که این پنجره به رنگ نارنچی همانند تصویر فوق نشان داده می شود به این معناست که منتشر کننده این نرم افزار (سازنده) برای مایکروسافت(ویندوز) شناخته شده نیست. موقع اجرا کردن خیلی از نرم افزارها خصوصا نرم افزارهای ایرانی و نرم افزارهای که اقدام به دریافت مجوز از مایکروسافت نکرده اند،با پیغام بالا روبرو خواهید شد.دقت داشته باشید هر بار که این پنجره باز می شود به این معنا نیست که فایل ویروسی است یا قرار است آسیبی به سیستم شما بزند. پیغامی که این پنجره به ما می دهد این است ( ویندوز سازنده این فایل یا نرم افزار را نمی شناسد). در صورتی که از صحت فایل اطمینان دارید و یا می دانید که آن را از یک سایت مطمئن دانلود کرده اید، اجرا کردن این فایل مشکلی را برایتان پیش نخواهد آورد.

نرم افزارها و فایل هایی که مایکروسافت تایید کرده است!

برخی دیگر از فایل ها و نرم افزارها را می توانید با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی اجرا کنید! این نرم افزارها تست شده و دارای مجوز از طرف ویندوز هستند. معمولا با اجرای اغلب نرم افزارهای معروف با پیغام زیر مواجه خواهید شد. در تصویر زیر ما نصب کننده مرورگر معروف Mozilla Firefox  را اجرا کرده ایم. همانطور که در قسمت Verified publisher مشاهده می کنید، منتشر کننده این نرم افزار توسط مایکروسافت تایید شده و این بار رنگ پنجره آبی است. توجه به این امر یکی از مهمترین راه های مقابله با ویروس کامپیوتری است.

شناسایی فایل سالم,نحوه شناسایی ویروسی نبودن فایل

شما می توانید این گونه فایل ها را به راحتی و بدون هیچ نگرانی اجرا کنید.

شناسایی فایل های سالم,شناسایی فایل های ویروسی

به کدام فایل ها می توان اعتماد کرد ؟

در بالا به این نکته اشاره شد که فایل ها و نرم افزارهایی که توسط مایکروسافت تایید شده اند را می توان با خیال راحت اجرا کرد، حال تکلیف فایل هایی که توسط مایکروسافت تایید نشده اند چیست ؟ اگر شما از جمله کسانی هستید که فقط با نرم افزارهای پرکاربرد و معروف همانند مایکروسافت ورد (آفیس)، فتوشاپ، و محصولات دیگر کمپانی های معروف سروکار دارید، کارتان بسیار آسان خواهد بود. چون شما نیاز ندارید که فایل ها و نرم افزارهای ناشناخته را اجرا کنید و عمده استفاده شما با نرم افزارهای تایید شده توسط مایکروسافت است. پس شما با فعال کردن UAC به راحتی می توانید از ورود ویروس به سیستم خود جلوگیری کنید. نحوه فعالسازی UAC در ادامه مقاله آمده است.

alert-icon

کاربرانی که باید بیشتر مواظب باشند!

 اما کاربرانی که مدام با فایل ها، بازی ها،فایل های کرک و نرم افزارهای گوناگونی کار کرده یا مدام از اینترنت فایل دانلود می کنند، باید بیشتر مواظب باشند. در مرحله اول کاربر باید فایل های خود را از سایت های مطمئن دریافت کند. اگر برایتان ایمیل ارسال می شود که حاوی فایلی است قبل از باز کردن فایل، از هویت فرستنده و سالم بودن فایل اطمینان لازم را کسب کنید. هیچ وقت فایل هایی که توسط افراد ناشناخته برایتان ارسال می شود را باز نکنید! مگر اینکه از صحت فایل مطمئن شوید. تا می توانید کمتر نرم افزار نصب کنید و سعی کنید نرم افزارهای که انتخاب می کنید نرم افزارهای شرکت های معروف باشند که توسط مایکروسافت هم تایید شده اند. در بالای همین مقاله به نحوه شناسایی نرم افزارهای تایید شده توسط مایکروسافت اشاره شد.

فعالسازی User Account Control

ویروس کامپیوتر,جلوگیری از ورود ویروس

معمولا پس از نصب ویندوز بصورت پیش فرض این گزینه برای ویندوز ها فعال بوده و اجرا شدن فایل ها تنها با اجازه شما امکان پذیر است. در ویدئو زیر باهم به نحوه فعال کردن این قابلیت خواهیم پرداخت. در این ویدئو آموزشی ما از ویندوز ۱۰ استفاده کرده ایم. برای نسخه های دیگر ویندوز نیز به این شکل عمل کنید. برای مشاهده تنظیمات  User Account Control در قسمت جستجوی ویندوز سه حرف UAC را تایپ کنید.

کار از محکم کاری عیب نمی کند !

اگر به اینترنت دسترسی دارید می توانید از آنتی ویروس های آنلاین استفاده کنید. شما فایلی را دریافت کرده اید که از سالم بودن آن مطمئن نیستید. کافیست آن را به سایت Metadefender بسپارید. این سایت به سرعت فایل شما را برای ۴۲ آنتی ویروس معتبر جهان می فرستد تا از لحاظ پاک و ایمن بودن بررسی شود. از مزیت های بسیار خوب این روش به روز بودن آنتی ویروس ها (جهت شناسایی جدیدترین بدافزارها) و قابلیت ذخیره اطلاعات فایل در سایت Metadefender می باشد. در صورتی که فایلی قبلا توسط فردی دیگری اسکن شده است سایت به سرعت شما را از نتایج اسکن آن باخبر می کند و دیگر نیازی به آپلود فایل (فرستادن فایل برای سایت) نخواهد بود. در ویدئو زیر باهم با نحوه استفاده از سایت Metadefender آشنا خواهیم شد.


 

حتی اگر بر روی سیستم خود آنتی ویروس نصب کرده اید رعایت مواردی که در این مقاله گفته شد خالی از لطف نخواهد بود و چه بسا گاهی وقت ها آنتی ویروس ها نیز به کمک شما نیاز خواهند داشت. در صورت استقبال کاربران از این مقاله در آینده مقالات بیشتری در همین زمینه منتشر خواهد شد.

همچنین اینجا را مطالعه کنید : نرم افزار لاکپشت چگونه از ویروسی شدن کامپیوترتان جلوگیری می کند ؟ 

تمامی حقوق این مقاله متعلق به وبسایت فرازسافت بوده و کپی برداری از این مطلب تنها با ذکر منبع فرازسافت و لینک به این صفحه مجاز می باشد.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


دسته بندی مقالات سایت کلمات کلیدی , , , , , , , , , , , , , , , , .

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.