آیا رمزازرها حریم خصوصی دارندگانشان را حفظ می‌کنند؟

 

آیا در مورد تراکنش‌های مالی خود، نگران حفظ حریم خصو صی‌تان هستید؟ اگر پولتان در بانک است و موجودی شما صدها میلیارد تومان نیست، احتمالا چندان نگران این مسئله نیستید. اما در مورد معاملاتی که از طریق رمزارزها انجام می‌دهید چطور؟ آیا رمزارزها هم حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنند؟ در این مطلب به طور مختصر درباره‌ی مسئله‌ی حریم خصوصی برای صاحبان رمزارزها و تفاوت میان رمزارزهایی چون بیت کوین و دش مطالعه خواهید کرد.

در نظام بانکی، اطلاعات صاحبان حساب در یک کامپیوتر مرکزی ذخیره می‌شود. زمانی که مبلغی به حساب یک فرد دیگر واریز می‌کنید، آن مبلغ از موجودی شما در حافظه‌ی کامپیوتر بانک کم و به موجودی گیرنده اضافه می‌شود. این سیستم، متمرکز نامیده می‌شود. تفاوت رمرارزها که یک سیستم مالی غیرمتمرکز هستند دقیقا از همین‌جا مشخص می‌شود.

در رمزارزها اطلاعات مالی همه‌ی افراد و فهرست تمام تراکنش‌های آنان در نزد همه‌ی کاربران وجود دارد. پرسشی که ایجاد می‌شود این است که آیا این امر، حریم خصوصی افراد را از بین نمی‌برد؟ آیا افراد می‌توانند بدون این که همه از دارایی‌ها و تراکنش‌های آنان مطلع شوند، در فضای رمزارزها کار کنند؟

آیا دیگران تراکنش‌های بیت کوینی شما را می‌بینند؟

تمام بیت کوین‌هایی که در شبکه وجود دارند تحت آدرس‌هایی ذخیره می‌شوند. این آدرس‌ها تنها مشخصاتی هستند که تعیین می‌کنند یک مقدار بیت کوین در کجا قرار دارد و به کجا ارسال می‌شود. در ضمن بیت کوین یک شبکه‌ی شفاف است، به این معنا که همه می‌توانند به راحتی ببینند که در هر آدرس چه مقدار بیت کوین هست و سابقه‌ی تراکنش‌های آن چیست. این شبیه آن است که ما بتوانیم ببینیم که هر دارنده‌ی حساب بانکی چه مقدار موجودی دارد و با چه حساب‌هایی تراکنش داشته است.

تفاوتی که هست این است که حساب‌های بانکی با هویت واقعی افراد ذخیره می‌شوند، اما آدرس‌های بیت کوین این‌گونه نیستند و افراد در هنگام ساخت کیف پول الکترونیکی نیازی به افشای هویت واقعی خود ندارند. پس به نظر می‌آید که بیت کوین موجودی حساب‌ها (یا درست‌تر بگوییم: آدرس‌ها) را در اختیار همه قرار می‌دهد اما هویت دارندگان آن‌ها می‌تواند مخفی بماند. اما این گفته زیاد دقیق نیست.

در شبکه‌ی بیت کوین سابقه‌ی تمام تراکنش‌ها از روز اول در شبکه باقی می‌ماند. در ضمن شما به عنوان خریدار احتمالا جایی هویت خود را به آدرس بیت کوین‌تان متصل می‌کنید، مثلا وقتی که پول می‌دهید و از یک صرافی، بیت کوین دریافت می‌کنید یا وقتی برای دریافت کالا یا خدماتی بیت کوین خرج می‌کنید. پس کافی است یک بار ارتباط هویت شناسنامه‌ای خود را با یک آدرس بیت کوین برملا کنید. از آن به بعد کسی که انگیزه، وقت و دسترسی داشته باشد می‌تواند هویت واقعی شما رو مشخص کند و تمام تراکنش‌های شما برای او مشخص خواهد بود.

آیا دش اطلاعات شما را مخفی نگاه می‌دارد؟

متخصصان توصیه‌هایی برای شما دارند تا حریم خصوصی خود را در تراکنش‌های بیت کوینی افزایش دهید، اما رمزارزهایی وجود دارند که از نظر حفظ حریم خصوصی، شرایط بهتری فراهم می‌کنند. از معروف‌ترین‌های این رمزارزها می‌توان به دَش، مونِرو و زی‌کَش اشاره کرد. دَش که به سکه‌ی حریم خصوصی (privacy coin) معروف است شاید معروف‌ترین رمزارزی باشد که از آن به عنوان حافظ حریم خصوصی دارندگانش یاد می‌شود.

دش در هنگام انجام تراکنش به دارندگانش این انتخاب را می‌دهد که هویتشان معلوم باشد یا مخفی. برای دست‌یابی به این هدف، دش از چند فناوری خلاقانه، اضافه بر آنچه در بیت کوین و سایر رمزارزها استفاده می‌شود، بهره می‌گیرد تا بین اطلاعات تراکنش و هویت فرستنده و گیرنده ارتباط برقرار نشود. البته هزینه‌ی تراکنش مخفی، کمی بالاتر است اما این امکان برای بسیاری افراد مهم است.

آیا شما هم چیزی برای پنهان کردن دارید؟

پرسشی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود این است که مگر همه باید اموال خود را سرّی نگه دارند؟ کسی که حجم سرمایه‌اش میلیون دلاری نیست و مرتکب تخلفی هم نشده، چرا باید نگران مخفی بودن یا نبودن اموال و تراکنش‌هایش باشد؟ این کاملا درست است و قطعا تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده‌ی شماست، اما در این راستا یک نکته را در نظر بگیرید.

این نکته به مشکلات ایرانیان در دوران تحریم بازمی‌گردد. ما می‌دانیم که به خاطر تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران، ایرانیان در سراسر جهان با مشکلاتی در افتتاح حساب، انتقال پول و مواردی از این دست مواجه هستند. ما جزو معدود مردمانی هستیم که نمی‌توانیم به راحتی با افتتاح یک حساب بین‌المللی در یک بانک، مبلغی را بدون دردسر به کشوری دیگر انتقال دهیم. این یکی از راه‌هایی است که دولت آمریکا تلاش دارد با فشار وارد کردن به مردم ایران به اهداف سیاسی‌اش در خاورمیانه برسد. حال اگر شما بتوانید به راحتی با خرید رمزارز به انتقال پول به هر جا و هر کسی که دلتان خواست دست بزنید، احتمالا خلاف میل آن سیاستمداران عمل کرده‌اید.

پیش از این هم این پرسش مطرح شده که آیا دولت آمریکا این توانایی را دارد که حساب ایرانیان را ردیابی کند و در صورت تمایل حساب‌های رمزارزی آنان را مسدود کند و امکان مبادله و تراکنش را از آنان بگیرید؟ چندی پیش مؤسسه‌ی سایفرتریس که در زمینه‌ی تحلیل داده‌های ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند اعلام کرد که تاکنون بیش از ۴٫۵ میلیون حساب بیت کوین را شناسایی کرده‌است که متعلق به ایرانیان است. بنابراین مسئله‌ی حریم خصوصی رمزارزها حتی اگر برای شهروندان عادی کشورهای دیگر اهمیت نداشته باشد، ممکن است برای یک ایرانی به تأمل نیاز داشته باشد. در صورتی که تمایل دارید روند تغییرات قیمت دش را مشاهده کنید و برای خرید دش می‌توانید اینجا کلیک کنید و همچنین می‌توانید برای خرید سایر ارز های دیجیتال  به سایت فینیکس مراجعه کنید.

آیا دش از اعتبارش به عنوان سکه‌ی حریم خصوصی ناراضی است؟

دش اخیرا به طور رسمی اعلام کرده است که یک رمزارز حافظ حریم خصوصی است اما رمزارز انتقال‌های بی‌نام و نشان نیست. برای دش که از زمان ساختش در سال ۲۰۱۴ برروی حفظ حریم خصوصیِ دارندگانش تبلیغ می‌کند، این بیانیه کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما آگاهی از مشکلاتی که اخیرا برای دش پیش آمده شاید ما را در درک این ادعا کمک کند.

حریم خصوصی و حفظ آن به نظر چیز جذابی می‌آید، اما نه برای همه. از میان خیل عظیم دارندگان رمزارز، بیشترین کسانی که سخت به داشتن حریم خصوصی در مورد تراکنش‌های خود علاقه‌مندند، قاچاقچیان و سایر خلافکارانی هستند که میل دارند کسی از دریافت و پرداخت‌هایشان مطلع نشود. همچنین بیش از هر کسی پلیس و دولت‌ها از این نوع حریم خصوصی متنفرند. دولت‌ها همچنین نگرانند که اگر تراکنش‌های کاملا بی‌نام و نشان امکان‌پذیر باشد، آنان نتوانند بر تراکنش‌های مالی شرکت‌ها نظارت کنند و فرار مالیاتی افزایش یابد.

به هر حال چه با اهداف خوب و خیرخواهانه و چه با هدف حفظ قدرت و کنترل مردم، دولت‌ها با ارزهای دیجیتال حامی حریم خصوصی میانه‌ی خوبی ندارند. نتیجه‌ای این امر نیز آن است که آنان به صرافی‌های ارز دیجیتال فشار می‌آورند که از خرید و فروش ارزهای دیجیتال خودداری کنند. به همین ترتیب دش از بسیاری از صرافی‌های مهم حذف شد و مدیران آن این نگرانی را دارند که این شعار که ما هویت شما را حفظ می‌کنیم نه تنها به ارزش و اعتبار این رمزارز کمک نکند، بلکه برایش گران تمام شود. پیش از این که تصمیم بگیرید چه نوع ارز دیجیتالی برای شما مناسب‌ترین است، از منابع معتبر مانند بلاگ سایت فینیکس به آدرس https://phinix.ir/blog اطلاعات کسب کنید.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.