خطای اندازه گیری در ترازو چه مسائلی در پی دارد؟

خطای ترازو

ترازوهای دیجیتال دقیق از جمله تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. از طلافروشی و طلاسازی تا شیمی و پلیمر و صنایع سنگین. هر جا که صحبت از خلوص باشد، پای ترازو در میان است. هر جایی که بخواهند یک ماده را آنالیز کنند، برای اندازه گیری نمونه (پیش آماده سازی) به ترازو نیاز دارند. در این مقاله قصد داریم به کاربرد این وسیله در صنایع مختلف نگاهی بیاندازیم.

ترازوی دیجیتال در آزمایشگاه های شیمی

اگر سر و کارتان با مواد آزمایشگاهی باشد، حتما تا به حال به این برایتان پیش آمده باشد که بخواهید متوجه شوید که یک ماده از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟ یا مثلا درصد وجود یک عنصر داخل یک ماده چقدر است؟ یا مثلا میزان جذب سطحی یک ماده چقدر است؟ (آنالیز BET) در تمام این موارد گفته شده، یعنی شما خواسته اید که یک ماده را آنالیز کنید. آنالیز مواد یک زیر شاخه از علم شیمی است به نام شیمی تجزیه. در این شاخه شما به بررسی مواد، عناصر و ترکیبات تشکیل یک ماده می پردازید. نکته بسیار مهم در این کارها، اندازه گیری دقیق وزن است. اغلب دستگاه های آنالیز، یک دوره پیش آماده سازی نمونه دارند. در این دوره، با ماده ای که قرار است آنالیز شود، به دقت وزن شود تا یک میزان مشخص از ماده وارد دستگاه شود و این کار بدون داشتن یک ترازوی قابل اعتماد به درستی انجام نمی شود.

یکی از فعالیت های اصلی صدراتوزین به عنوان یک شرکت پشتیبانی تجهیزات آزمایشگاهی، تعمیر ترازو AND است. که این خدمات شامل تعمیر برد الکترونیکی، تعمیر و تعویض لودسل و … می شود. از ویژگی های اصلی ترازوی AND نسبت به سایر برندها می توان به سادگی، ارزان و در دسترس بودن آن اشاره کرد.

خطای ترازو

ترازوی دیجیتال در آزمایشگاه های کنترل کیفی

امروزه کمتر کارخانه ی بزرگی وجود دارد که یک بخش کنترل کیفیت نداشته باشد. آزمایشگاه کنترل کیفیت همان طور که از نامش پیداست، جایی است که به بررسی کیفیت محصول می پردازد. مثلا اگر شما قرار است خط تولید الکل صنعتی با خلوص ۵۰ درصد داشته باشید، برای اطمینان از صحت ادعای محصول تولید شده، باید یک بخش کنترل کیفی داشته باشید تا همواره محثولات تولید شده را ارزیابی کنند و ببینند آیا محصول آن خلوص لازم را دارد یا نه. اینجا یکی دیگر از جاهایی است که اهمیت دقت ترازو عیان می شود. اگر در آزمایشگاه کنترل کیفی، ترازوها دقت لازم را نداشته باشند، می توانند منجر به آسیب های جبران ناپذیری شوند. حداقل این آسیب ها زمانی است که یک محصول در حجم انبوه تولید شده است و سازمان های بازرسی، پس از بررسی محصول آن را مردود اعلام می کنند.

ترازوی دیجیتال در عیار سنجی طلا

آزمایشگاه های ری گیری یا عیار سنجی طلا، آزمایشگاه هایی هستند میزان خلوص طلا را اندازه می گیرند یا طلای خالص درست می کنند. اگر سر و کارتان به طلافروشی ها افتاده باشید، حتما عبارت طلای ۱۸ عیار را شنیده اید. عیار طلا به میزان خالص بودن طلا و درصد آلیاژ های دیگر موجود در آن اشاره دارد. عیار ۱۸ یعنی ۷۵ درصد طلا و باقی آن آلیاژهای دیگر.

حال فرض کنید در یک آزمایشگاه عیارسنجی طلا، ترازو دقیق نباشد. اتفاقی که می افتد این است که طلایی که اندازه گیری می شود، دقیق نیست. این کار مسائل سختی را در پی دارد. یکی از تبعات آن، این است که با توجه به نرخ طلا، عدد مورد معامله اشتباه می شود. (در روز نوشته شدن این مقاله، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۰۰۰۰۰ تومان است و به ازای هر یکدهم گرم خطا، ۱۲۰ هزار تومان به ضرر یکی از طرفین خواهد شد.)

ترازوی دیجیتال صنایع دارویی

یکی دیگر از صنایعی که اهمیت دقت ترازو در آن بسیار زیاد است، صنایع دارویی است. اگر شما یه کارخانه داروسازی داشته باشید، خیلی اهمیت دارد که دوزهای تولیدی را درست ارزیابی کنید. بر خلاف صنایع دیگر که خطای اندازه گیری وزن در آن ها فقط تبعات مالی دارد، در اینجا خطای ترازو می تواند خسارات جانی داشته باشد. فرض کنید که یک بیمار در هر وعده استفاده از دارو، مجاز به استفاده یک هزارم گرم از یک ماده باشد و بر اثر اندازه گیری غلط، به صورت اشتباه سه هزارم گرم از دارو را استفاده کند.

داروسازی ها خیلی بر سر این موضوع حساس هستند. به همین دلیل می توان گفت که شاید دقیق ترین ترازوها در این صنایع استفاده می شود.

پیشگیری از بروز مشکلات

به منظور جلوگیری از بروز مشکلاتی که در بالا ذکر شد، آزمایشگاه هایی هستند با نام کالیبراسیون. این آزمایشگاه ها ترازوی شما را تحویل می گیرند و پس از زمان کوتاه با پرداخت هزینه اندکی (معمولا زیر ۱۰۰ هزار تومان) برای شما یک گواهی صادر می کنند که ترازوی شما دقیق است یا نه. این آزمایشگاه ها با وزنه های دقیقی که در اختیار دارند، ترازوی شما را مورد تست قرار می دهند. گواهی صادر شده توسط این آزمایشگاه ها قابلیت ارائه به جاهای دیگر را نیز دارند و دارنده گواهی، می تواند اعلام کند که وزن اندازه گیری شده توسط ترازوی من، صحیح است.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات, مقالات سایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.