فناوری تشخیص چهره چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فناوری تشخیص چهره چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تشخیص چهره برای بررسی تطبیق چهره ارائه شده فرد و تصاویر مدارک شناسایی ثبت شده مورد استفاده قرار می­گیرد، در روش­های سنتی، این کار توسط نیروی انسانی انجام می­شد.

یکی از کاربردهای اساسی فناوری تشخیص چهره در دنیای امروز، احراز هویت افراد است، این فناوری برای شناسایی هویت افراد در تصاویر، ویدئوها و واقعیت مورد استفاده قرار می­گیرد.

تشخیص چهره یکی از فاکتورهای امنیت بیومتریک است، انواع دیگر این روش­ها شامل شناسایی اثر انگشت، صدا و عنبیه چشم است که امروزه برای حفظ امنیت دستگاه­ها و مکان­های مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرند.

فناوری تشخیص چهره چگونه عمل می­کند؟

هم اکنون بسیاری از افراد به جای استفاده از روش­های متداولی مانند رمز عبور و یا الگو برای تلفن­های همراه خود، از اثر انگشت و یا اسکن چهره برای تامین امنیت دستگاه استفاده می­نمایند، در این حالت دستگاه برای شناسایی هویت فرد، از یک بانک اطلاعاتی بهره نمی­برد بلکه تنها هویت مالک دستگاه را شناسایی کرده و تطبیق می­دهد.

اما یک کاربرد بسیار مهم تر از قفل تلفن­های همراه، شناسایی چهره های موجود در یک تصویر ویدئویی و مقایسه آن­ها با یک بانک اطلاعاتی عظیم است که این تصویر می­تواند شامل تصویر هر فردی مانند مجرمان یا مردم عادی باشد.

پایگاه های داده­ای که برای بازشناسی چهره مورد استفاده قرار می­گیرند، اطلاعات خود را از هر منبعی مانند شبکه­های اجتماعی افراد ممکن است تامین نمایند، فناوری­های تشخیص چهره ممکن است متفاوت باشند اما همه آن­ها طبق مراحل مشخصی عمل می­کنند.

مرحله اول در این فناوری­ها یافتن چهره فرد است، دوربین چهره فرد را در بین جمعیت، شناسایی و موقعیت­یابی می­نماید، تصویری که از فرد تشخیص داده می­شود ممکن است نیم رخ یا تمام رخ باشد.

سپس چهره تشخیص داده شده تحلیل می­شود، بسیاری از فناوری­های تشخیص چهره به­ جای تصویرهای سه بعدی، تکیه بر استفاده از تصاویر دو بعدی دارند زیرا تطبیق دادن تصاویر دو بعدی با تصویرهای موجود در بانک­های اطلاعاتی آسان­تر است.

نرم افزارهای تشخیص چهره، مختصات چهره فرد را تشخیص می­دهد. مواردی که در اینجا به آن پرداخته می­شود شامل فاصله بین چشم­ها و عمق آن­ها، فاصله پیشانی با چانه فرد، فرم گونه­ها، خطوط لب­ها و گوش است، پس در اینجا هدف آن است که ویژگی­های خاص چهره فرد تشخیص داده شود که این ویژگی­ها منجر به شناسایی وی گردد.

در مرحله سوم، نوبت به آن می­رسد تا تصویر فرد و ویژگی­های آن به داده­ هایی تبدیل شود، در فرآیند ثبت تصویر، اطلاعات آنالوگ به دسته­ای داده دیجیتال بر اساس ویژگی­های چهره وی تبدیل می­شود.

به عبارتی دیگر، نتیجه تحلیل صورت گرفته از چهره به یک فرمول ریاضی تبدیل خواهد شد که مقدار عددی آن اثر چهره نامیده شده است و همانطور که اثر انگشت منحصر به فرد می­باشد، اثر چهره او نیز یکتا است.

سپس در انتها اثر چهره فرد با اطلاعات موجود از تصاویر دیگر در بانک اطلاعاتی مقایسه می­شود، به طور مثال در فیسبوک تصویر هر فرد با نام وی در پایگاه داده آن ثبت شده است که می­تواند برای شناسایی چهره افراد مورد استفاده قرار گیرد. اگر اثر چهره فرد با یکی از اطلاعات موجود در پایگاه داده مطابقت کند، عملیات مورد نظر انجام می­شود.

البته از میان تمامی روش­های تامین امنیت بیومتریک، تشخیص چهره به عنوان طبیعی­ترین روش ممکن شناخته شده است زیرا انسان، برای تشخیص افراد و شناختن آن­ها از اثر انگشت یا عنبیه چشم استفاده نمی­کند بلکه افراد را با نگاه کردن به چهره آن­ها تشخیص می­دهد.

از فناوری تشخیص چهره در چه مواردی بهره برداری می­شود؟

هم اکنون حداقل نیمی از مردم جهان پیوسته با انواع روش­های تشخیص چهره سر و کار دارند، همانطور که تاکنون به آن اشاره شد، اساسی­ترین کاربرد تشخیص چهره احراز هویت افراد است.

احراز هویت از طریق تشخیص چهره افراد در زمینه­های مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرد که در ادامه برخی از آن­ها را معرفی خواهیم نمود.

تایید هویت در فرودگاه­ها و مرزها

امروزه استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره، در بسیاری از فرودگاه­های سراسر جهان گسترش یافته است، بسیاری از مسافران دارای پاسپورت­های بیومتریک هستند که تنها با گذر از گیت کنترل پاسپورت الکترونیکی، هویت آن­ها مورد بررسی قرار می­گیرد و دیگر نیازی به ایستادن در صف­های طولانی نیست.

تشخیص چهره نه تنها باعث کاهش زمان انتظار مسافران و فراهم نمودن رفاه بیشتر برای آنان می­شود، بلکه امنیت فرودگاه را نیز افزایش خواهد داد.

یافتن افراد گم­شده

اگر اطلاعات افراد در یک بانک اطلاعاتی موجود باشد، به محض شناسایی چهره فرد توسط فناوری­های تشخیص چهره در مکان­های مختلفی مانند فروشگاه­ها، فرودگاه و یا مکان­های عمومی، مراجع قانونی مورد اطلاع قرار خواهند گرفت که این قابلیت سبب می­شود تا از فعالیت­های مجرمانه­ای مانند قاچاق انسان نیز جلوگیری شود.

بانکداری الکترونیک

بانکداری آنلاین نیز یکی از مزایای تشخیص چهره است زیرا کاربران و مشتریان بانک­ها می­توانند به جای استفاده از رمز عبورهای یک­بار مصرف، تنها با نگاه کردن به گوشی هوشمند یا رایانه خود، عملیات مورد نظر را به انجام برسانند و یک تراکنش را ثبت کنند.

این قابلیت­ها نقش عظیمی در تامین امنیت مشتریان دارد، زیرا دیگر رمز عبوری وجود نخواهد داشت تا هکرها بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و حتی اگر بتوانند به تصویری از کاربر دسترسی پیدا کنند، ویژگی تشخیص زنده بودن تصویر در بازنشانی چهره مانع از جعل هویت آن­ها خواهد شد.

درمان بیماران

در کشورهای پیشرفته، بیمارستان­ها برای مراقبت از بیماران از فناوری­های تشخیص چهره بهره می­برند، آنان از این فناوری­ها برای دسترسی به اطلاعات پرونده پزشکی و ثبت نام بیماران، تشخیص درد در بیمار و تشخیص بیماری­های ژنتیکی استفاده می­کنند.

بررسی حضور کارکنان

هم اکنون در بسیاری از کشورها برای ثبت ورود و خروج کارکنان، دسترسی آن­ها به بخش­های مختلف یک اداره یا سازمان و همچنین ثبت حضور آن­ها از فناوری­های تشخیص چهره بهره می­برند.

مزایای فناوری تشخیص چهره

واضح است که این فناوری کاربردهای گسترده­تری غیر از بازکردن قفل گوشی­های هوشمند را نیز دارد، افزایش امنیت در رده­های دولتی و تامین امنیت ملی، کاهش جرائم مربوط به جعل هویت، پردازش سریع­تر، قابلیت ترکیب با سایر فناوری­ها، حذف جهت­گیری از تحقیقات پلیس و شناسایی مظنونین اصلی از یک جمعیت زیاد، افزایش راحتی برای کاربران اپلیکیشن­های مختلف، از مزایای استفاده از این فناوری می­باشد.

فرایند احراز هویت دیجیتال اولین بار در کشور توسط سرویس احراز هویت یوآیدی رونمایی شد. فرایند احراز هویت سامانه سجام و همچنین فرایند احراز هویت سامانه ثنا در یوآیدی با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و با خطای کمتر از ۰.۰۱ و به صورت بلادرنگ انجام می پذیرد. همچنین با استفاده از محصول جدید یوآیدی برای احراز هویت کاربران صرافی رمز ارز، مشکلات کاربران و صرافی های رمز ارز برای احراز هویت حل شده است.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.