مقایسه تلویزیون های محدب (Curve) و تلویزیون تخت (Flat)

 

پیشرفت تکنولوژی در تلویزیون ها با تغییر پنل آنها باعث شد تا تلویزیون های قدیمی با لامپ تصویر به دست فراموشی سپرده شوند و تلویزیون هایی نازک با پنل های تخت جای آنها را بگیرند. این ماجرا تا سال ها در ظاهر تلویزیون ها باقی مانده بود تا این که تکنولوژی جدیدی با نمایشگر خمیده یا محدب ( Curve ) ظهور کرد که از نظر ظاهری تفاوت چشمگیری با تلویزیون های تخت داشتند. این که تلویزیون های محدب چه ویژگی هایی داشتند و تا چه حد موفق شدند جای خود را در بازار باز کنند و آیا توانستند جایگزین تلویزیون های تخت شوند پرسشی است که در ادامه این مقاله زنبیل به آن می پردازیم.

 

نمای ظاهری

اولین چیزی که توجه هر کسی را در تلویزیون های محدب به خود جلب می کند، نمای ظاهری آنهاست. حتی زمانی که تلویزیون خاموش باشد، وقتی به آن نگاه می کنیم جلوه متفاوت و خاصی به اتاق ما می بخشد. اما وقتی صحبت از ضخامت باشد تلویزیون های خمیده، جای بیشتری را از تلویزیون های تخت اشغال می کنند. اگر بخواهیم تلویزیون محدب خود را روی دیوار نصب کنیم با مشکلات بیشتری مواجه می شویم چرا که تلویزیون تخت کاملا روی دیوار را پوشانده و به راحتی نصب می شود؛ اما تلویزیون محدب با دشواری بیشتری روی دیوار نصب می شود و دو فضای خالی بلا استفاده در دو طرف تلویزیون باقی می ماند که نمای جالبی به اتاق نمی دهد.

 

زاویه دید
اگر نقطه وسط مقابل صفحه نمایش تلویزیون را به عنوان زاویه صفر درجه در نظر بگیریم، منظور از زاویه دید این است که تا چند درجه می توانیم از جلوی تلویزیون به طرفین و بالا و پایین حرکت کرده و نسبت به صفحه نمایش آن زاویه بگیریم. هم در تلویزیون های تخت هم در تلویزیون های خمیده، زاویه دید صفحه تلویزیون بستگی به نوع پنل تلویزیون دارد به طور مثال پنل IPS زاویه دید بهتری نسبت به پنل های دیگر دارد.

اما اگر نوع پنل را یکسان در نظر بگیریم زاویه دید تلویزیون های محدب از تلویزیون های تخت به طور کلی بیشتر است. دلیل آن هم این است که تلویزیون های تخت یک سطح صاف را به ما نشان می دهند که زودتر از دیدرس مخاطب خارج می شوند اما تلویزیون های محدب به خاطر خمیدگی صفحه حتی اگر به طرفین حرکت کنیم باز هم می توانیم گوشه های آن را ببینیم.

انعکاس نور

در بحث انعکاس یا رفلکس نور در صفحه تلویزیون، به طور کلی با توجه به محل قرارگیری پنجره ها، لامپ و دیگر منابع نور در اتاق شما باید بهترین محل قرارگیری تلویزیون را پیدا کنید. در تلویزیون های تخت به راحتی می توانید این کار را انجام دهید تا کمترین انعکاس نور را در تصویر داشته باشید، اما در تلویزیون های محدب کار دشوارتری پیش رو دارید. دلیل آن هم این است که به خاطر خمیده بودن نمایشگر، تلویزیون از زاویه های بیشتر و متفاوتی نسبت به منابع نور واکنش نشان می دهد، پس شانس بازتاب نور در هر نقطه ای از اتاق که باشد، بیشتر است.

 

تجربه کاربری

در استفاده از تلویزیون های تخت شما اگر تنهایی یا دسته جمعی بخواهید به تماشای تلویزیون بنشینید، به شرطی که از زاویه دید تلویزیون تخت خارج نشوید همگی تقریبا تجربه یکسانی خواهید داشت و از تماشای تلویزیون لذت می برید. اما اگر تلویزیون خمیده یا محدب داشته باشید فقط و فقط در یک نقطه خاص تصویر ایده آل را می توانید مشاهده کنید و اگر چند نفری بخواهید تلویزیون ببینید بعضی از شما تصویر بهتر و برخی دیگر تصویری ناهمگون را خواهید دید. نقطه ایده آل برای دیدن تصویر تلویزیون محدب، جایی است که اگر فاصله شما از تلویزیون را به عنوان برشی از یک کیک دایره ای شکل در نظر بگیریم، شما دقیقا در مرکز این دایره نشسته باشید و به این ترتیب فاصله چشم شما از تمام نقاط صفحه نمایش تلویزیون محدب یکسان خواهد بود و بهترین تصویر ممکن را مشاهده خواهید کرد.

 

فراوانی و قیمت

در سال های ابتدایی عرضه تلویزیون های محدب در بازار، به خاطر جدید بودن این نوع تلویزیون ها، برندهای مختلف در سایز های متنوع، تلویزیون Curve تولید می کردند اما به تدریج شرکت های تولیدکننده از ساخت این نوع تلویزیون ها صرف نظر کردند و در حال حاضر فقط سامسونگ همچنان تلویزیون خمیده تولید می کند. از نظر سایز از ابتدا تلویزیون های محدب فقط در ابعاد ۴۰ اینچ و بالاتر تولید می شدند و امروزه تنها سایزهای ۵۵ اینچ و بالاتر در بازار پیدا می شوند. این در حالی است که تلویزیون های تخت در همه سایزهای مرسوم کوچک و بزرگ و توسط همه برندها کماکان ساخته شده و در بازار موجود هستند. ضمن این که قیمت تلویزیون های محدب به طور عمومی از تلویزیون های Flat بیشتر است به همین خاطر هر کسی توان خرید این تلویزیون ها را ندارد و طبیعی است که فروش تلویزیون های تخت بیشتر باشد.

مقایسه مدل های تلویزیون تخت و خمیده و خرید تلویزیون با بهترین قیمت

برای این که مدل های مختلف تلویزیون های جدید را از برندهای موجود بتوانید با یکدیگر مقایسه کنید و خریدی مطمئن داشته باشید، فروشگاهی که برای خرید انتخاب می کنید نیز باید مطمئن باشد. فروشگاه اینترنتی زنبیل دارای نماد اعتماد الکترونیکی  ۵ ستاره از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد و با نزدیک به ۱۰ سال سابقه فعالیت در فروش آنلاین، با ارائه گارانتی اصلی محصولات در تنوع بالایی از انواع برندهای معتبر داخلی و خارجی، ارسال سریع سفارشات و امکان پرداخت درب محل، این اطمینان را برای شما ایجاد می کند.
گذشته از این موارد، از امکانات ویژه فروشگاه زنبیل، ارائه چتر حمایتی به مشتریان است. چتر حمایتی زنبیل که از مزایای ویژه این فروشکاه نسبت به سایر فروشگاه ها محسوب می شود و به نوعی همراهی با مشتریان در پروسه ی پس از خرید آنها در صورت نیاز به خدمات پس از فروش و استفاده از گارانتی محصولات است، شامل موارد زیر می شود:

  • دریافت کالا از مشتری و تحویل آن به مراکز ارائه دهنده خدمات پس از فروش
  • بررسی و پیگیری رفع مشکل با شرکت خدمات پس از فروش
  • دریافت کالا از خدمات پس از فروش و تحویل آن به مشتریان محترم

 

لینک مشاهده جدیدترین مدل‌های ال ای دی سامسونگ با آخرین قیمت ها

لینک مشاهده جدیدترین مدل‌های  تلویزیون ال جی  با آخرین قیمت‌ها

لینک مشاهده جدیدترین مدل‌ها و آخرین قیمت تلویزیون دوو

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.