نکات مهم جهت استخدام برنامه نویس

 

با توجه به روی کارآمدن کسب‌وکارهای اینترنتی و دیجیتالی، با داشتن یک وب سایت یا نرم‌افزار نه چندان قوی، نمی‌توان در این رقابت شدید موفق بود. حتی برای راه اندازی یک استارتاپ، استخدام برنامه نویس می‌تواند یک گام بزرگ و مهم برای شما به حساب بیاید. بنابراین، باید برای دستیابی به حداکثر مزایا و رسیدن به اهداف تجاری خود، به دنبال استخدام برنامه نویس حرفه‌ای باشید. با توجه به این موضوع که رقابت در این فرآیند میان کسب‌وکارها بسیار شدید است، عدم آگاهی در رابطه با نکات استخدام در این حوزه می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا نکات مهم جهت استخدام برنامه نویس و ارزیابی مهارت‌های او را به شما معرفی کنیم.

۱. استخدام برنامه نویس حرفه‌ای که برای مشکلات فنی، راه‌حل‌های واقعی ارائه می‌کند

بسیاری از کارفرمایان، برای ارزیابی متقاضیان در حوزه‌ی برنامه نویسی، تنها و تنها به تسلط بر مهارت‌های کدنویسی تأکید دارند. این در صورتی می‌باشد که شما باید یک مشکل فنی که در شرکتتان رخ داده است را با متقاضیان در میان بگذارید و از آن‌ها در رابطه با چگونگی حل کردن این مشکلات سؤالاتی بپرسید. این امر، ایده‌ی بهتری در رابطه با مهارت‌ها و میزان خلاقیت برنامه نویس و نحوه‌ی کار آن‌ها بر روی پرو‌ژه‌های شما‌، در اختیارتان قرار می‌دهد.

۲. استخدام برنامه نویس منعطف به ابزارها زبان‌های کد نویسی

در دنیای پرشتاب امروز، تقریباً هر ساله زبان‌ها و ابزارهای برنامه نویسی بروزرسانی شده، و نسخه‌های جدیدی در دسترس قرار می‌گیرند. جهت استخدام برنامه نویس، شما باید به میزان تسلط بر الگوریتم‌ها و مفاهیم تمرکز کنید. مشخص شده است که انعطاف پذیری در برابر این بروزرسانی‌ها، گاهاً دشوارتر از یادگیری یک زبان برنامه نویسی می‌باشد.

با توجه به آمار مربوط به حوزه‌ی برنامه نویسی، جاوا اسکریپت (JavaScript) محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی بوده، که ۶۴ درصد از برنامه نویسان از آن استفاده می‌کنند. در حالی که CSS/HTML و جاوا (Java) به ترتیب مقام دوم و سوم را دارند. از طرفی دیگر، تمامی این زبان‌ها به طور مداوم در حال بروزرسانی می‌باشند. بنابراین، شما نیازمند استخدام برنامه نویسی هستید که بتواند خود را در برابر این تغییرات بروز نگه دارد.

۳. استخدام برنامه نویس خلاق و ایده‌ پرداز

در طی این فرآیند، سعی کنید تا میزان خلاقیت متقاضیان را در حین مصاحبه‌های حضوری بسنجید. امروزه، بسیاری از سؤالات فنی و غیرفنی که در مصاحبه‌ها از متقاضیان پرسیده می‌شود را می‌توان در اینترنت یافت. اما، این سؤالات، جهت سنجش خلاقیت آن‌ها مناسب نیستند. در این زمینه، باید به دنبال متقاضیانی باشید که نسبت به سایرین پاسخ‌های خلاقانه‌تری به سؤالات شما بدهند. با این وجود، می‌توان انتظار داشت که فرد گزینش شده، پس از استخدام نیز ایده‌های منحصر به فردی داشته باشد.تفکر خارج از چارچوب این فرد برای دستیابی به اهداف تجاری بسیار مفید خواهد بود.

۴. اطمینان از مهارت کدنویسی

در حالی که اکثر کارفرمایان هنگام استخدام برنامه نویس، مهارت‌های او را بررسی می‌کنند، اما شفافیت در کدنویسی یکی از موارد مهمی است که باید در نظر گرفت. در واقع، میان کدنویسی واضح و کدنویسی که درک آن دشوار است تفاوت‌هایی وجود دارد. در این زمینه، اگر برنامه نویس به شفافیت در کدنویسی اهمیتی ندهد، همکاری و مشارکت با او در هر تیمی بدون توجه به مهارت‌های مورد نیاز وی، بسیار دشوار خواهد بود.

۵. بررسی رزومه‌ها

در فرآیند استخدام برنامه نویس حرفه‌ای، بهتر است تنها به بررسی رزومه‌ها اتکا نکنید. ممکن است متقاضیان زیادی وجود داشته باشد که بر اساس رزومه بسیار حرفه‌ای به نظر برسند، اما در روند مصاحبه‌ی حضوری و انجام پرو‌ژها، عملکرد خوبی نداشته باشند. بنابراین، بهتر است تا در این فرآیند، به تمام زمینه‌ها و نمونه کارها توجه نمائید.

۶. علاقه‌ی برنامه نویس به انجام پرو‌ژه و داشتن نمونه کار

برنامه نویسان مشتاق، همواره به یادگیری موارد جدید علاقه نشان می‌دهند و در پروژه‌های بسیاری فعالیت داشته‌اند. بنابراین، بهتر است تا در مصاحبه‌های حضوری، از متقاضیان در رابطه با سابقه‌ی کاری و پروژه‌هایی که انجام داده‌اند، بپرسید و از تجربه‌ی شخصی و نحوه‌ی مدیریت وی در این پروژه‌ها آگاه شوید. اگر متقاضیان، به حوزه‌ی کاری خود علاقه‌مند باشند، قطعاً، لیستی از نمونه کارها و پروژه‌هایی که انجام داده‌اند در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهند.

علاوه بر این، آن‌ها قادر هستند تا به طور مفصل در رابطه با ویژگی‌ها و نحوه‌ی غلبه بر چالش‌ها و مشکلات در این پروژه‌ها توضیح دهند. بنابراین، اگر یک برنامه نویس، نمونه کارهایی برای ارائه داشته باشد، یک امتیاز مثبت در فرآیند استخدام برای او به حساب می‌آید.

۷. اهمیت دادن به استعداد در برابر تجربه

اگر متوجه شدید که یک برنامه نویس، استعداد بسیاری در این حوزه دارد و در سایر جنبه‌ها و پارامترهای استخدام برنامه نویس امتیاز بالایی کسب کرده است، می‌توانید به میزان تجربه و سابقه‌ی کار او توجهی نکنید. با این وجود، نمی‌توان از اهمیت داشتن تجربه غافل شد.اما، سابقه کار و تجربه، زمانی اهمیت دارد که شما در شرکت خود به برنامه نویسی احتیاج داشته باشید که بر روی پروژه‌های تکراری کار کند.

بسیاری از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها به برنامه نویسانی احتیاج دارند که بتوانند خارج از چارچوب‌های تکراری فکر کنند و مشکلات جدید را به صورت مؤثر مدیریت کرده، و راه حلی پیدا کنند. در واقع، ممکن است بسیاری از برنامه نویسان باتجربه در بهینه سازی فرآیندها، از انعطاف پذیری کم‌تری برخوردار باشند. چرا که آن‌ها به صورت پیش فرض یک راه حل را امتحان کرده‌اند و ممکن است برای حل مشکلات مختلف، مبتکرانه عمل نکنند.

کلام آخر

اصولا استخدام برنامه نویس از حساسیت بسیاری برخوردار است و دلیل آن، تأثیر گذاری زیاد یک برنامه نویس بر کل کسب‌وکار و فرآیندها و دستمزد به نسبت بالای آن‌هاست. از همین جهت باید توجه ویژه به نحوه‌ی استخدام این متخصصان گردد. یکی از بهترین راه‌ها برای استخدام برنامه نویس، درج آگهی در وب سایت‌های استخدامی است. اما به دلیل تخصصی بودن این فرآیند، بهتر است این آگهی‌ها در وب سایت‌هایی منتشر شود که تا حدی در بحث استخدام این حوزه عمیق باشند.

وب سایت وین ورک، به عنوان جامع‌ترین بستر استخدام و کاریابی، در حوزه‌هایی محدود و تخصصی فعالیت می‌نماید و کارفرمایان می‌توانند با استفاده از مشاوره‌ی رایگان کارشناسان وین ورک، علاوه بر درج آگهی تخصصی در حوزه‌ی برنامه نویسی، استخدام گرافیست و دیگر متخصصان را نیز به همین منوال به انجام برسانند. علاوه بر این، امکان انجام پروژه‌ای فعالیت‌های یک کسب‌وکار به طور همزمان در اختیار کاربران این وب سایت قرار خواهد گرفت.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.