نگاهی به قیمت بیت کوین در یک دهه | تاریخچه بیت کوین

 

بیت کوین، نامی آشنا که امروزه بسیار می‌شنویم. ارز مجازی که این روزها در سراسر جهان بحث‌های داغی دربارۀ آن مطرح است. ارزی که آنقدر پیشرفت کرده است که دولت‌هایی که در ابتدا آن را نادیده می‌گرفتند، امروزه برای پذیرش آن ساعت‌ها  جلسه برگذار می‌کنند.

در سال ۲۰۰۸، رمز ارزی اختراع شد که به‌عنوان واحد پولی بود اما با تمام ارزهای رایج دنیا متفاوت بود. این رمز ارز ماهیت فیزیکی نداشت و به‌طور کلی با قواعد و قوانین بازارهای مالی بیگانه بود.

با ادامه این مقاله از آکادمی راهبران فردا همراه ما باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین، اولین رمز ارز جهان است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. این رمز ارز که از سال ۲۰۰۸ بحث آن مطرح شد تا به امروز فرازونشیب‌های فراوانی را پشت سرگذاشته است.

درتاریخ ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ ایده اولیه راه‌اندای بیت کوین مطرح شد. درست زمانی که جهان در بحران اقتصادی به‌سر می‌برد. فردی به نام ساتوشی ناکاموتو فرصت را غنیمت شمارد و این ایدۀ ناب را در بهترین زمان ممکن به جهانیان معرفی کرد.

ساتوشی ناکاموتو ابتدا وایت پیپر (White paper) بیت کوین را از طریق ایملیلی حاوی لینک مقاله‌ای با عنوان «بیت کوین: سیستم پولی همتا به همتا» منتشر کرد.

در این مقاله که ساتوشی ناکاموتو آن را نوشته بود، مفهوم بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال که مرکزیتی نداشت، بیان شد. این بدین معنا بود که قدرت مرکزی بر بیت کوین نظارت ندارد و این یعنی انقلابی جدید در سیستم اقتصاد جهان.

در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹، شبکۀ بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، اولین استخراج  بیت کوین را آغاز کرد. شش روز بعد و درست در ۹ ژانویه، نسخۀ نرم افزار آزاد (Open Source) منتشر شد.

در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۰۹ اولین تراکنش با بیت کوین انجام شد. این تراکنش متعلق به ساتوشی ناکاموتو است. اون ده بیت کوین را برای هال فینی (Hal Finney) که یکی از اولین طرفداران بیت کوین بود، ارسال کرد.

جالب است بدانید که تراکنش بعدی که با بیت کوین انجام شد متعلق به مردی است که در تاریخ ۲۲ می، برای خرید  پیتزا، ده هزار بیت کوین پرداخت کرده بود.  این فرد در پیتزا فروشی پاپا جان (Papa John)  تاریخ‌سازی کرد. این روز توسط هواداران رمزارز، به روز پیتزا معروف شده است.

بیشتر بخوانید: چرا ژانویه یک ماهی تاریخی برای بیت کوین است؟!

ظهور آلت کوینها

آلت کوین چیست؟

به رمزارزهای غیر بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. آن‌ها در برخی ویژگی‌ها با بیت کوین مشترک هستند ولی تفاوت‌های اساسی نیز دارند.

از آنجا که ایده اولیه آلت کوین‌ها شبیه به بیت کوین است، حرکات قیمت آلت کوین‌ها تمایل زیادی به تقلید از مسیر حرکت بیت کوین دارند.

آلت کوین‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:« استیبل کوین‌ها، توکن‌های امنیتی و توکن‌های کاربردی».

یکی از آلت کوین‌هایی که امروزه رقیب جدی برای بیت کوین به‌شمار می‌رود، اتریوم است که توسط ویتالیک بوترین اختراع شده است.

خالق بیت کوین کیست؟

همانطور که در این مقالۀ راهبران فردا اشاره شد، خالق بیت کوین فردی است به‌نام ساتوشی ناکاموتو. ساتوشی ناکاموتو سیستم پولی همتا به همتایی که معرفی کرده بود، با استفاده از مقالات قبلی بود که در این زمینه کار شده بود؛ از جمله b-money و HashCash.

ساتوشی قدرت پردازش شبکه در بیت کوین را نامتمرکز کرده بود و با استفاده از الگوریتم اثبات کار(Proof of Work ) این امر را محقق کرده بود.

شبکۀ بیت کوین از ژانویه سال ۲۰۰۹ شروع به فعالیت جدی کرد. رفته رفته ماینرهای جدیدی به شبکه اضافه شدند و قدرت شبکه به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرد.

امروزه قدرت پردازش و محاسباتی شبکۀ بیت کوین جزء قدرتمند‌ترین ابر رایانه‌ها محسوب می‌شود.

هویت ساتوشی ناکاموتو از ابتدا تا به امروز هویتی فاش نشده است. ساتوشی شبکه را به صورت نامتمرکز طراحی کرده است و همین امر، سبب شده است تا تفاوتی بین خالق بیت کوین و افراد تازه ورود نباشد.

البته باید توجه داشته باشید که ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است و در ابتدا اولین ماینر بیت کوین نیز بوده است. در اوایل تاریخ استخراج بیت کوین نیز معادلات بسیار ساده بود و شبکه طوری طراحی شده است که رفته رفته و با افزایش ماینرها بر سختی شبکه افزوده شود؛ از همین جهت ساتوشی خود از نهنگ‌های بزرگ بیت کوین محسوب می‌شود و مطمئننا بیت کوین زیادی متعلق به این فرد و یا این گروه است.

چندی پیش ایلان ماسک که در حوزۀ ارزهای دیجیتال ورود جدی داشته است، با توئیتی عجیب دربارۀ هویت ساتوشی ناکاموتو اظهار نظر کرد.

این توئیت در ۹ مارس ۲۰۲۲ منتشر شد.

افرادی نیز تا به امروز به‌عنوان گزینه‌های احتمالی هویت خالق بیت کوین مطرح شده است. مطرح‌ترین این افراد عبارت‌اند از: هال فینی (Hal Finney)، نیک زابو (Nick Szabo) و کریگ رایت (Craig Wright).

دلیل استقبال بینظیر از بیت کوین

BTC به دلیل ماهیت عمومی که دارد، مورد ستایش تمام افراد جامعه قرار می‌گیرد. برای دریافت بیت کوین و همچنین خرید و فروش سایر ارزهای دیگر، سختی چندانی وجود ندارد و در راحت‌ترین روش، افراد با اتصال به اینترنت، از طریق کامپیوتر و حتی گوشی موبایل خود می‌توانند به خرید و فروش این ارز و سایر رمز ارزها بپردازند.

توجه داشته باشید که این امکان برای ایرانی‌ها یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. شما برای انتقال پول به یورو، دلار و …، دردسرهای زیادی را باید پشت سر بگذارید؛ ولی از طریق بیت کوین و یا سایر ارزها، می‌توانید به‌راحتی این فرایند را طی کنید.

در سال‌ها اولیه ظهور بیت کوین، نقد کردن بیت کوین کار دشواری بود. ولی امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان و همچنین بسیاری از سایت‌های معتبر جهانی، با پذیرش رمزارزها و بیت کوین این فرایند را آسان کرده اند.

امروزه صرافی‌های مخصوص رمز ارز در سراسر دینا تشکیل شده است که به خرید و فروش رمز ارز می‌پردازند. جالب است بدانید حتی پی پال نیز از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و این امر، به گسترش و پذیرش این رمزارز، کمک شایانی داشت.

قیمت بیت کوین در سالهای مختلف

تغییرات قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۱۱

در دو سال اول، قیمت بیت کوین زیر یک دلار نوسان داشت. قیمت در آن زمان از طریق مذاکره تعیین می‌شد. در ژانویه سال ۲۰۱۱ شرکت دفاع از حقوق دیجیتال کاربران (Electronic Frontier Foundation)بیت کوین را به‌عنوان یک روش پرداخت پذیرفت. البته این تصمیم طول چندانی نکشید و در ماه ژوئن به دلیل عدم سازوکار قانونی این سایت تصمیم خود را تغییر داد.

همین پذیرش سه ماهه قیمت بیت کوین را از یک دلار به ۳۲ دلار رشد داد. البته این سقف قیمتی بیت کوین در آن زمان تا ماه نوامبر نزولی شد و تا ۲ دلار سقوط کرد.

تغیرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۲ قیمت بیت کوین سیر صعودی خود را ازسر گرفت. در سال ۲۰۱۲ اتفاقاتی مانند:

  • معرفی بیت کوین در سریال تلویزیونی شبکۀ سی‌بی‌اس
  • تأسیس بنیاد بیت کوین برای رشد بیشتر بیت کوین و همچنین استاندارسازی بیت کوین

قیمت بیت کوین تا قبل از می ۲۰۱۲ به ۴٫۸ دلار رسیده بود. این عوامل سبب شدند تا قیمت بیت کوین در ماه‌های بعدی، شتاب بیشتری به خود بگیرد و در تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۱۲ قیمت BTC به ۱۳٫۲۰ دلار برسد.

در سال ۲۰۱۳ بیت کوین دو رشد تاریخی بزرگ داشت. در اوایل ماه اپریل  قیمت بیت کوین به ۲۲۰ دلار رسد. البته این سطح قیمتی دوام چندانی نداشت و پس از ۱۴ روز قیمت بیت کوین به ۷۰ دلار رسید.

در نیمۀ دوم  سال ۲۰۱۳ قیمت BTC تاریخ ساز شد و از قیمت ۱۲۳٫۲۰ دلار به قیمت ۱۱۵۶٫۱۰ دلار رسید که این رشد قیمتی برای بیت کوینی که در مدت چهار سال به این قیمت رسیده بود، استثنائی بود.

این رشد قیمتی با اینکه سه روز دوام نداشت ولی بعد از آن قیمت بیت کوین به ۷۶۰ دلار رسید که قیممت بالایی محسوب می‌شد.

تغییرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷

در ماه‌های اولیه سال ۲۰۱۴ قیمت بیت کوین تا ۸۴۱ دلار نیز رسید اما این حباب قیمتی چندان ماندگار نماند و تا پایان سال به ۳۰۹ دلار رسید.

این روند نزولی مهمان سال ۲۰۱۵ نیز بود. قیمت بیت کوین در ماه ژانویه و سپتامبر ۲۰۱۵ در کانال ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار نوسان داشت.

اکتبر سال ۲۰۱۵ آخرین سالی بود که بیت کوین قیمت ۳۰۰ دلار را دید و بعد از این تاریخ هیچ‌زمان به این قیمت بازنگشت.

در سال ۲۰۱۶ سیر صعودی بیت کوین ادامه داشت و قیمت بیت کوین در ماه دسامبر ۲۰۱۶ به ۹۵۲ دلار رسید.

سال ۲۰۱۷ مهم‌ترین سال در تاریخچۀ قیمت بیت کوین به‌شمار می‌رود. در ماه ژانویه تا مارس سال ۲۰۱۷ قیمت BTC،  در کانال ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار معامله می‌شد.

از ماه آپریل  بیت کوین سوار بر موشکی شد که قیمت آن را تا ۲۰۰۸۹ دلار افزایش داد. این قیمت در سراسر جهان مثل بمبی صدا کرد. بمبی که سبب شد تمامی فعالان اقتصادی جهان و حتی اقتصادانان دولت‌های بزرگ، از بیت کوین صحبت کنند.

این رشد قیمتی برای رمزارزی که هیچ پشتوانه‌ای نداشت می‌توانست بسیار خطرناک باشد و همین امر، دولت‌های بزرگ را نگران کرده بود.

تغییرات قیمت بیت کوین از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱

قیمت بیت کوین پس از رشد انفجاری که داشت، روند نزولی به خود گرفت و در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ به کف قیمت خود، ۳۴۴۱٫۰ دلار رسید. این کف حمایتی برای بیت کوین بود که از آن تاریخ تا به امروز دیگر تکرار نشده است.

این روند پر فراز و نشیب در قیمت بیت کوین همچنان ادامه داشت تا قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ به اوج قیمت خود برسد. در۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ قیمت بیت کوین به ۶۸۶۶۴ (۱,۹۶۲,۴۲۱,۸۷۵تومان) دلار رسید.

 

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.