همه چیز درباره ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

در دنیای ارزهای دیجیتال، مقیاس پذیری یکی از بزرگترین مشکلات بلاکچین‌ها به شمار رفته و همین مسئله، باعث جلوگیری از پذیرش عمومی این تکنولوژی شده است. در حال حاضر بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم میزبان بیشترین تعداد کاربران و به تبع، تراکنش‌ها هستند. از این رو بسیاری از افراد سرشناس در دنیای برنامه نویسی درحال کار برروی این بلاکچین‌ها هستند و تمرکز اصلی این افراد رفع مشکل مقیاس پذیری است. در این میان زیلیکا (Zilliqa) یکی از پروژه‌هایی است که درست مانند بسیاری از همکارانش، با هدف مقیاس پذیر ساختن تراکنش‌های رمزارز وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است.

نکته: مقیاس پذیری به توانایی یک بلاکچین برای پاسخگویی به تعداد بالای تقاضا برای انجام تراکنش، بدون کاهش سرعت در عملکرد گفته می‎شود. بلاکچین‌ها و رمزارزهای مقیاس پذیر آن‌هایی هستند که مانند کمپانی‌های پرداخت متمرکز مثل ویزا و مسترکارت، قادرند مقدار قابل توجهی تراکنش را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت به انجام برسانند.

زیلیکا پلنفرمی است که خود را نسل سوم بلاکچین (نسل اول بیت کوین و نسل دوم اتریوم) نامیده است. این بلاکچین با استفاده از فناوری شاردینگ (Sharding) سعی دارد تا بتواند هزاران تراکنش را در یک ثانیه تکمیل کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه کارکرد بلاکچین زیلیکا و موارد استفاده از ارز دیجیتال ZIL آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

نکاتی که باید در مورد ارز زیلیکا (ZIL) بدانیم:

  • زیلیکا یک بلاکچین عمومی است و می‎توان آن را اولین بلاکچین عمومی خواند که با اعمال فناوری شاردینگ قصد دارد تا مقیاس پذیری و امنیت بالا را برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز به ارمغان آورد.
  • هم‌اکنون شبکه بلاکچین زیلیکا قادر است تا ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه به انجام برساند.
  • با وجود جوان بودن بلاکچین زیلیکا، این پلتفرم سرمایه خوبی را از سرمایه گذاران سازمانی و شرکای معروفش جذب کرده است.
  • می‎توان به پروژه زیلیکا به چشم یک استارت آپ موفق نگاه کرد. با این حال از نظر سرمایه گذاری، بهتر است که ریسک نکرده و مقدار کمی از سرمایه را برای این پروژه اختصاص داد، چراکه هنوز این پروژه برای دست یابی به موفقیت راه طولانی ای در پیش دارد.

زیلیکا (Zilliqa) چیست؟

زیلیکا یک بلاکچین عمومی است که قادر است تا ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را به انجام برساند. یکی از بزرگترین مشکلات بلاکچین‌های امروزی، مسئله مقیاس پذیریاست. پلتفرم‌های بلاکچینی در ابتدا می‌توانند مقیاس پذیر باشند و عملکرد مناسبی را ارائه دهند. با این حال با افزایش تعداد کاربران در شبکه، تایید تراکنش‌ها و به اجاع رسیدن نودها بر سر صداقت معاملات دشوارتر شده و از این رو، استفاده از رمزارزها کاهش می‎یابد.

در طی سال‌های اخیر، فناوری‌های زیادی به منظور حل مشکل مقیاس پذیری به روی کار آمدند، از جمله این تکنولوژی‎ها می‌توان به شبکه لایتنینگ، سگویت و شاردینگ اشاره کرد. در این میان، بلاکچین زیلیکا اولین بلاکچین عمومی است که از فناوری شاردینگ به منظور افزایش سرعت تراکنش‌ها استفاده می‎کند.

زیلیکا با استفاده از فناوری شاردینگ، شبکه بلاکچینی خود را به قسمت‌های کوچک زیادی تقسیم می‎کند که این بخش‌های کوچک به صورت موازی با یکدیگر کار می‎کنند. در تئوری، زیلیکا قادر است تا با استفاده از شاردینگ، حتی بیش از ویزا و مسترکارت تراکنش انجام دهد.

به علاوه موارد فوق، بلاکچین زیلیکا به گونه‌ای طراحی شده است که از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز میزبانی کرده و به کاربران این امکان را می‎دهد تا صرافی‌های غیرمتمرکز و الگوریتم‌های مالی را در این بستر گسترش دهند. اما برای درک بهتر نحوه کارکرد زیلیکا، ابتدا بهتر است که با فناوری شاردینگ بیشتر آشنا شوید.

شاردینگ (Sharding) چیست؟

شبکه زیلیکا در تلاش است تا با استفاده از فناوری شاردینگ مشکل مقیاس پذیری را حل کند. شاردینگ روندی است که در طی آن شبکه زیلیکا به قسمت‌های کوچکتری به نام شارد تقسیم می‎شود. هر شارد حاوی ۶۰۰ نود و یا گره است و به طور کلی می‎توان هر شارد را به یک مینی بلاکچین تشبیه نمود.

بیشتری تراکنش در شبکه به انجام می‎رسد. در نتیجه تمام موارد یاد شده می توان گفت که هرچه تعداد شاردها در یک شبکه بیشتر باشد، آن شبکه قادر است تا تعداد تراکنش های بیشتری را به ثبت برساند.

زیلیکا در شبکه آزمایشی خود که در اکتبر سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد، موفق شد تا از سه شارد که حاوی ۱۸۰۰ نود بود، میزان تراکنش های خود را به ۱۲۱۸ TX/S برساند. این درحالی است که در شبکه اصلی، این اعداد بسیار متفاوت هستند. در شبکه اصلی زیلیکا هم اکنون ۹۶۱ نود حضور داشته و تعداد تراکنش‌ها در ثانیه معادل ۱۰۰ TX/S محاسبه شده است.

ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL) چیست؟

ZIL نماد رمزارز بومی شبکه زیلیکا است. توکن‎های ZIL در شبکه زیلیکا به منظور ارائه پاداش به ماینرها، کارمزد تراکنش‌ها و درخواست برای قراردادهای هوشمند به کار می‎رود.

قیمت ارز ZIL

در زمان نگارش این مطلب قیمت ارز ZIL معادل ۰٫۰۶ دلار محاسبه شده است و حجم معاملات این ارز در ۲۴ ساعت گذشته برابر ۳۲٫۹۹۶٫۴۸۵ دلار است. رتبه این ارز در وبسایت کوین مارکت کپ ۸۲ است و ارزش کلی بازار ZIL در حال حاضر ۷۳۶٫۲۲۹٫۹۰۴ دلار اعلام شده است.

همانطور که پیشتر ذکر شد، عرضه کلی رمزارز ZIL 21 میلیارد عدد است که از این مقدار در حدود ۱۱٫۵ میلیارد در گردش بازار است.

کیف پول ارز زیلیکا (ZIL)

از جمله کیف پول‌های سازگار با ارز ZIL می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ZILPAY (افزونه مرورگر کروم)
  • ATOMIC (موبایل)
  • MATH WALLET (موبایل)
  • ZILCLI (مبتنی بر وب)
  • Infinito Wallet (موبایل)
  • Zhip (موبایل)
  • Guarda (موبایل و وب)
  • com (موبایل و وب)

خرید ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

ارز دیجیتال ZIL توسط بسیاری از صرافی های معروف از جمله بایننس پشتیبانی می‎شود. این در حالی است که کاربران ایرانی قادرند تا به منظور خرید ارز ZIL، به پلتفرم معاملاتی موربیت مراجعه کرده و پس از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام و احراز هویت، این ارز را مستقیما با استفاده از کارت‌های بانکی خود خریداری کنند. کارمزدهای دریافتی در موربیت بسیار مقرون به صرفه هستند و کاربران می‏توانند با امنیت کامل ترید خود را در این پلتفرم به انجام برسانند.

در صورت نیاز به مشاوره آنلاین، می توانید با شماره ۹۱۰۰۴۲۴۳-۰۲۱ تماس گرفته و از مشاوره رایگان تیم موربیت بهره مند شوید.

آینده ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

استفاده از فناوری شاردینگ به منظور افزایش مقیاس پذیری، یکی از ویژگی‎های اصلی شبکه زیلیکا است. تاکنون روش‌های متفاوتی برای بهبود مقیاس پذیری ارائه شده است اما هیچ یک از این روش‌ها هنوز بازار گسترده ای نداشته اند که بتوان آن را بر روی بازارهای بزرگی مانند بیت کوین پیاده شازی کرد. به هر حال، سرمایه گذاران ZIL امیدوار هستند که توسعه زیلیکا و بهبود مقیاس پذیری درطیف گسترده بتواند در آینده بر روی قیمت این ارز تاثیر بگذارد. در نهایت برای شروع هرگونه سرمایه گذاری، تحقیقات لازم را به عمل آورده و با علم به تمامی ریسک‎ها فعالیت خود را آغاز نمایید.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.