ویژگی های کتاب خیلی سبزدرس زیست شناسی

ویژگی های کتاب خیلی سبزدرس زیست شناسی

خیلی سبز جز اولین انتشاراتی هست که توانست برای اولین بار برای درس زیست شناسی درسنامه های جامع با سبکی متفاوت را ارائه دهد.
درسنامه های خیلی سبز به صورت موضوعی ارائه شده است یعنی شما درسنامه یک بخش از فصل را می خوانید و بعد از آن تست های آن بخش را زده و وارد بخش بعدی می شوید.
درسنامه این کتاب دارای نکات ترکیبی و مفهومی می باشد و تقریبا تمامی مطالب هر بخش را پوشش می دهد.
همچنین در بین درسنامه جدول هایی جهت خلاصه کردن مطالب تعبیه شده است که باعث افزایش بازده یادگیری خواننده می شود.
اما از معایب درسنامه های خیلی سبز می توان به طولانی بودن آن اشاره کرد و در بعضی از بخش ها نویسنده مطالب اضافی را به کار می برد که فقط وقت خواننده را میگیرد همین امر باعث حجیم شدن کتاب شده است ، به طوری که دانش آموز برای مرور نمیتواند این حجم از کتاب را بخواند.

لحن صمیمی و گاهی شوخ درسنامه ها جزء لاینفک و جدایی ناپذیر نگارش کتاب های انتشارات خیلی سبز محسوب می شود که منجر به ارتباط گیری بیشتر با مخاطب می شود. در هر فصل ابتدا درسنامه ها، سپس تست ها و در انتها پاسخنامه های تشریحی قرار داده شده است. در مجموع، این کتاب با توجه به نکات و مطالب بسیار مفید آن بطور قطع می تواند عامل مهمی در یادگیری عمیق زیست شناسی ۲ و قبولی داوطلبان در آزمون سراسری باشد.

درسنامه های کتاب زیست ۱۱ام خیلی سبز بسیار کامل و جامع می باشد. نگارش آن با دقت بالایی انجام شده بطوریکه جای هیچ نکته یا مطلبی باقی نمانده است و دانش آموزان به منبع دیگری برای مطالعه نیاز ندارند. بنابراین با وجود اینکه حجم کتاب زیاد است اما معقول و منطقی می باشد. این کتاب دارای حجم ۷۲۲ صفحه و ۲۰۵۸ تست می باشد. با توجه به بازبینی های فراوان و تعدد گروه ویراستاران تعداد غلط های املایی و علمی کتاب به حداقل ممکن رسیده است. استفاده از این کتاب برای داوطلبان کنکور سراسری و دانش آموزانی که به دنبال ارتقا و تحکیم پایه تحصیلی خود می باشند توصیه می شود.

 درسنامه:

درسنامه های زیست شناسی ۱۱ام تست خیلی سبز حاوی تمام مطالب کتاب درسی، نکات کنکوری و مباحث تکمیلی می باشند. محتوای هر فصل بطور کامل و خط به خط به ساده ترین شکل ممکن و با بیانی ساده و شیوا توضیح داده شده است. همچنین مباحث ترکیبی و وابسته که در زیست شناسی دهم وجود دارد نیز به درسنامه ها افزوده شده است. بعنوان مثال در فصل ایمنی در قسمت گلبول های سفید منشاء این سلول ها (سلول های میلوئیدی و لنفوئیدی) که مربوط به زیست شناسی سال دهم می باشد توضیح داده شده است.

در تدوین درسنامه ها سعی شده از نگارش جملات پیچیده و دشوار خودداری شود، بطوریکه با ساده کردن حداکثری مطالب، تفهیم آن برای مخاطب راحت باشد. با این وجود پاراگراف ها و جملات، بسیار طولانی می باشند و مطالعه آن نیاز به حوصله و زمان کافی دارد. باید افزود که تمام مفاهیم یک مطلب پس از توضیحات، بطور مفصل درون جداول خلاصه شده است. بعنوان مثال می توان جدول پیک های شیمیایی را نام برد که در آن محل ترشح و اندام های هدف بررسی شده است و یا جدول مربوط به پروتئین های شرکت کننده در خط دوم دفاعی، که سلول هایی تولید کننده، زمانِ عمل و مکانیسم آنها بطور خلاصه طبقه بندی و تفکیک شده است.

یکی از ویژگی های مهم درسنامه کتاب زیست ۱۱ ام خیلی سبز، تجزیه و تحلیل شکل های کتاب درسی می باشد. به این ترتیب که در تفسیر شکل ها تنها به تعاریف متون کتاب درسی بسنده نشده، بلکه تمام اجزا و قسمت های شکل ها با دقت بالایی آنالیز شده است. بعنوان مثال می توان به آناتومی گوش اشاره کرد که ضمن تشریح و تفسیر کامل مکانیسم های شنوایی و تعادل، تمام نکات کنکوری مربوط به شکل درج شده است. همچنین مطالب مرتبطی که در فصول آینده قرار است دانش آموزان فرا گیرند و احتمال طرح تست از آن ها زیاد می باشد فراموش نشده است. بعنوان مثال در همین مبحث آناتومی گوش، یکی از نکات مربوط به استخوان های چکشی، سندانی و رکابی، در مورد اسکلت های محوری و جانبی است که این مطلب مربوط به فصل بعدی (حرکت) می باشد که بسیار مناسب و بجا مطرح شده است.

نکات درج شده در درسنامه ها بخوبی دانش آموزان را در حفظ کردن مطالب دشوار و فرار یاری می کند، بطوریکه با ذکر برخی جملات عامیانه و ساده راه یادگیری را تسهیل می بخشد، بعنوان مثال می توان به جمله «پشتمان به دور هم بودن کوچکمان گرم است» اشاره کرد که با استفاده از این جمله فرمول یادگیری ویژگی های چشم افراد دوربین و عینکی که باید در این بیماری استفاده شود را توضیح می دهد.

تست:

دو گروه تست در پرسش نامه کتاب زیست شناسی ۱۱ام خیلی سبز دیده می شود، گروه اول تست هایی می باشند که در بین بخش های درسنامه با عناوین مشخص و طبقه بندی شده قرار گرفته اند، گروه دوم نیز تست های ترکیبی هستند که در انتهای هر فصل قرار داده شده اند. برخی از تست ها تألیفی و برخی دیگر شامل تست های آزمون های سراسری و کانون فرهنگی آموزش (قلم چی) می باشد.

در کتاب زیست ۲ خیلی سبز، سطح تست های تألیفی مناسب و در حد و اندازه های آزمون سراسری می باشد. مشخص است که بر روی تست های تألیفی بخوبی کار شده و در طرح آنها از تمام نکات و مفاهیم (چه در متن و چه در عکس ها) استفاده شده است. بعنوان مثال می توان به طرح تست از تصویر رادیوگرافی استخوان شکسته ران اشاره کرد که به ظاهر عکسی ساده بنظر می رسد، اما در بین گزینه های تست تمام نکات مباحث مربوط به مغز زرد، هاورس، ماده زمینه ای و گوی کاسه مشاهده می شود.

تست های کنکور اغلب شامل گزینه ای است که به ظاهر پاسخ سوال است، اما در واقع این فریب طراحان کنکور برای به اشتباه انداختن دانش آموزان می باشد. این امر در بین تست های تألیفی نیز بخوبی مشهود است. بعنوان مثال در یک تست، گزینه «غده پانکراس همانند غدد عرق از طریق سلول هایش موادی را وارد خون می کند» مطرح شده است. در نگاه اول عبارت مذکور نادرست بنظر می رسد، اما در واقع این جمله برای گمراه کردن دانش آموزان مطرح شده است تا فکر آن ها را به سمت هورمون ها سوق دهد، در حالی که موادی بجز هورمون ها مانند CO2 از تمام غدد درون ریز و برون ریز وارد خون می شوند، بنابراین عبارت مذکور نادرست می باشد.

تعداد تست های کتاب زیست شناسی ۱۱ام خیلی سبز با توجه به اهمیت و گستردگی هر بخش متفاوت می باشد، بعنوان مثال نخستین خط دفاع غیر اختصاصی ۲۸ تست را پوشش می دهد، اما خط سوم بیش از ۱۵۰ تست را به خود اختصاص داده است که با توجه به اهمیت و سطح مطالب گسترده آن کاملاً منطقی بنظر می رسد. ترتیب تست ها نیز هماهنگ با مباحث کتاب می باشد، بجز تست های ترکیبی که از این قاعده مستثنی هستند.

برای خرید این کتاب می توانید به بانک کتاب آسیابوک مراجعه فرمایید.

 

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.