چطور به یک حسابدار خبره تبدیل شویم؟

 

طبیعتاً افراد متخصص در هر حوزه کاری از اعتبار بالایی برخودارند. همچنین درآمد افراد حرفه‌ای از افراد نیمه‌ حرفه‌ای و مبتدی هم بسیار بالاتر است. بنابراین طبیعی است که افراد بخواهند در زمینه کاری خود به درجه بالاتری برسند. در امر حسابداری نیز همین موضوع صدق می‌کند.

در واقع، حسابداران مبتدی می‌توانند با کسب دانش و تجربه بیشتر، به یک حسابدار حرفه‌ای تبدیل شده و به درجات مالی بالاتری دست پیدا کنند. یکی از موضوعاتی که برای حرفه‌ای شدن حسابداران ضروری است، تسلط بر بهترین نرم افزار حسابداری است.

همچنین علاوه‌بر دانش اختصاصی این رشته، برخی عادت‌های اخلاقی نیز می‌توانند در مسیر حرفه‌ای شدن حسابداران نقش داشته باشند. با ما همراه باشید تا با هم این مهم را بررسی کنیم و ببینم بهترین نرم افزار حسابداری و مالی کدام است؟!

چطور به یک حسابدار حرفه‌ای و خبره تبدیل شویم؟

خبره شدن در یک کار به زمان و تلاش نیاز دارد. نمی‌توان مسیری را پیدا کرد که در آن فرد بتواند در عرض یک روز یا شب به یک شخص حرفه‌ای تبدیل شود. بنابراین وقتی در مورد یک حسابدار حرفه‌ای صحبت می‌کنیم،‌ منظور حسابداری است که حقیقتاً دانش و تجربه کافی برای این امر را داشته باشد.

اما گاهاً افراد برای تبدیل شدن به حسابدار حرفه‌ای،‌ مسیر نامناسب و بیش از حد طولانی را طی می‌کنند. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که یک حسابدار تازه‌کار با رعایت و توجه به آن‌ها می‌تواند در مسیر حرفه‌ای شدن گام بردارد. این موارد به قرار زیر هستند:

  • آموزش کار با بهترین نرم‌افزارهای حسابداری

یک حسابدار خبره، باید بتواند با انواع نرم‌افزارهای حسابداری، فروشگاهی و شرکتی کار کند. چراکه این نرم‌افزارها تفاوت‌های اندکی با هم دارند، اما اساس کار همه‌ی آن‌ها یکی است. اما برخی از نرم‌افزارها، امکانات و گزینه‌های بیشتری دارند.

حسابداران حرفه‌ای می‌توانند از تمام این گزینه‌ها در جهت اهداف حسابداری خود بهره بگیرند. پس اگر می‌خواهید حرفه‌ای شوید، یاد بگیرید بیشتر از نرم‌افزارهای حسابداری بهره بگیرید. از جمله بهترین نرم‌افزارهای حسابداری ایرانی می‌توان به نرم‌افزار سپیدار، هلو، فرداد، فراپیام، تدبیر، پیوست و…. اشاره کرد.

  • تسلط بر اصول اصلی حسابداری و پایبندی به آن‌ها

حسابداری هم مانند هر شغل رسمی دیگر در جهان، یک سری اصل و قواعد مختص به خود را دارد. برای مثال، یکی از اصول حسابداری، ثبت داده‌های عینی و سنجیدنی است. براساس این اصل، حتی اگر اطلاعات حقیقی یک شرکت، بد و ناامیدکننده باشند، باز هم حسابدار حق ندارد اطلاعات ذهنی خود را جایگزین اطلاعات واقعی کند.

پس برای حرفه‌ای شدن، باید از تمام اصول حسابداری آگاهی داشته و همواره به رعایت آن‌ها پایبند باشید. برخی از این اصول را می‌توان در قواعد انجمن حسابداران آمریکا جست‌وجو کرد. برخی نیز برای همه حسابداران شناخته شده هستند.

  • ثبت به‌موقع اسناد و داده‌ها

یک حسابدار حرفه‌ای، همیشه داده‌های مالی را در زمان مناسب ثبت و ارزیابی می‌کند. این در حالی است که حسابداران غیر حرفه‌ای، گاهاً ثبت داده‌ها را به تأخیر می‌اندازند و این امر در برخی مواقع برای آن‌ها دردسرساز می‌شود. پس برای حرفه‌ای شدن، باید یاد بگیرید در کار خود نظم داشته باشید.

  • ارائه گزارشات دقیق و منظم

کارآمدی یک سیستم حسابداری، از روی گزارشات حسابداری آن برای صاحبان کسب‌وکار مشخص می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید به یک حسابدار خبره تبدیل شوید، باید گزارشات مالی خود را با دقت و شفافیت بالاتری تنظیم نمایید. به طوری که صاحبان کسب‌وکار به راحتی بتوانند از روی آن به تصمیم‌گیری‌های تازه‌ای برای شرکت بپردازند.

  • امانت‌داری

اطلاعات مالی، جزء مهم‌ترین اطلاعات یک واحد کاری هستند. این اطلاعات به‌صورت کامل در اختیار حسابدار قرار دارند. اگر حسابدار، یک فرد امانت‌دار نباشد، طبیعتاً این اطلاعات محرمانه و مهم را به بیرون از محیط کاری منتقل خواهد کرد.

در حالی‌که یک حسابدار حرفه‌ای، هرگز چنین کاری را انجام نمی‌دهد. بلکه همیشه با تمام وجود از اطلاعاتی که در اختیارش قرار داده‌اند و از اعتمادی که به وی کرده‌اند، مراقبت می‌کند.

  • سلامت اخلاقی

به غیر از امانت‌داری، سلامت اخلاقی یک حسابدار در روابط وی با دیگر افراد سازمان نیز از اهمیت بالایی برخودار است. چراکه معمولاً حسابداران با تمام افراد و مقامات شرکت در ارتباط و بده، بستان اطلاعاتی هستند. یک حسابدار حرفه‌ای، حدود اخلاقی را در روابط خود با دیگران رعایت می‌کند. در حالی که ممکن است حسابداران غیر حرفه‌ای درگیر رفتارهایی شوند که به درجه شغلی آن‌ها آسیب بزند.

  • مطالعه و آپدیت مستمر اطلاعات

برخی از حسابداران در برهه‌ای از زمان در کار خود بسیار عالی عمل می‌کنند. اما همین افراد پس از مدتی دچار اُفت کاری می‌شوند.

دلیل این امر را می‌توان در شیوه‌های قدیمی این افراد برای کار جست‌وجو کرد. بنابراین اگر می‌خواهید همیشه عملکرد عالی و مطلوبی داشته باشید، باید اطلاعات خود را همیشه به‌روز نگه‌دارید.

به‌خصوص که حسابداری با اطلاعات مالی سرو‌کار دارد، به سرعت روش‌های بهتری برای انجام آن در سطح جهان به کار گرفته می‌شود. بنابراین یک حسابدار خبره باید از جدیدترین متدهای حسابداری جهان آگاهی داشته باشد و از آن‌ها استفاده نماید.

موارد فوق، برخی از موارد و نکاتی هستند که یک حسابداری تازه‌کار می‌تواند با رعایت و توجه به آن‌ها، در عرض چند سال، به یک حسابدار خبره تبدیل شود. اگرچه نکات بسیار دیگری را نیز می‌توان برای این مهم برشمرد؛ اما رعایت نکات فوق نیز در صورت رعایت دقیق جزئیات، می‌تواند در جهت حرفه‌ای شدن به شما کمک شایانی نماید.

شرکت فراپیام، ارائه دهنده خدمات گسترده کسب‌وکار

شاید آپدیت کردن اطلاعات یا کار با تمام نرم‌افزارهای حسابداری برای فارغ‌التحصیلان حسابداری، دشوار باشد. به همین خاطر، در این مسیر می‌توان از محصولات شرکت‌های ارائه دهنده محصولات حسابداری هم کمک گرفت. شرکت «فراپیام» یکی از شرکت‌های ارائه دهنده محصولات حسابداری و حوزه کسب‌وکار است که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ارائه انواع نرم‌افزارهای شرکتی، فروشگاهی و سازمانی، اتوماسیون اداری، فروشگاه‌ساز اینترنتی، سیستم‌های ارتباط تحت وب و… تنها بخشی از خدمات و محصولات فراپیام هستند. شما می‌توانید از طریق لینک مستقیم – https://www.farapayam.com – به محصولات و خدمات گسترده فراپیام دسترسی داشته باشید.

سخن نهایی

از حسابداری به عنوان یک شغل سطح بالا و پردرآمد یاد می‌شود. این در حالی است که برخی از حسابداران از درآمد متوسط و گاهاً پایینی برخودارند. البته برخی از حسابداران هم کلاً‌ بیکار هستند.

دلیل این امر را صرفاً در درجه دانش و توانایی حسابداران می‌توان جست‌وجو کرد. اگر یک حسابدار بتواند با استناد به مطالب گفته شده، دانش و توانایی خود را ارتقا دهد، حتماً می‌تواند به جایگاه شغلی و مالی بالایی دست پیدا کند.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.