چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنم؟ + ۱۰ موقعیتی که نشان می‌دهد به مشاور نیاز دارید

زندگی همیشه با چالش‌ همراه است و این چالش‌ها گاهی ادامه زندگی را برای ما دشوار می‌کنند. اما مهم است بدانید که برای هر مشکلی که زندگی سر راه شما قرار می‌دهد، خواه مرگ یکی از عزیزانتان باشد یا استرس و اضطراب شدید، راه چاره‌ای وجود دارد و کسانی هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

مرکز مشاوره یاسان، یکی از بهترین و باسابقه‌ترین مراکز روانشناسی کشور و ارائه دهند خدمات مشاوره به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری در ادامه، زمان‌هایی را که افراد نیاز دارند برای حل مشکل خود از روانشناس کمک بگیرند را  برمی‌شمرد و توضیح می‌دهد، چرا هنگام مواجهه با این مسائل نیاز است با یک مشاور صحبت کنید.

  1. از دست دادن یک عزیز: مرگ بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی است اما دانستن این موضوع از سنگینی بار آن کم نمی‌کند و کنار آمدن با آن آسان‌تر نمی‌شود. هرکس با از دست دادن عزیزش حالا چه پدر و مادر باشد یا حیوان خانگی، متفاوت برخورد می‌کند.

عزاداری آشکار یا در خلوت هر دو متداول است اما انکار واقعیت از دست دادن می‌تواند منجر به مشکلات آزگار و طولانی‌مدت شود. یک روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های مناسبی برای مقابله با مرگ یکی از نزدیکان خود پیدا کنید.

  1. استرس و اضطراب: جنبه‌های خاصی از زندگی استرس‌زا هستند. بسیاری از موقعیت‌ها از مصاحبه شغلی گرفته تا مسائل مربوط به رابطه زناشویی، تربیت کودکان و ارتباط با اطرافیان می‌توانند باعث ایجاد احساس اضطراب در شما شود.

استرس و اضطراب، اگر به حال خود رها شود، می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی، افسردگی و سایر اختلالات روانی دیگر شود. روانشناس می‌تواند با یافتن منبع یا علت مشکلات و همچنین راه‌های مناسب برای غلبه بر آنها به شما در مدیریت استرس و اضطراب کمک کند.

  1. افسردگی: احساس کلافگی، درماندگی یا ناامیدی از علائم رایج افسردگی است. در حالی که برخی از مردم بر این باورند که خیلی راحت می‌توانید از افسردگی رهایی پیدا کنند، اما این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد.

افسردگی یک اختلال متداول سلامت روان است که در آن افراد علاقه‌شان را به کارها از دست می‌دهند، احساس خستگی می‌کنند و اغلب در مدیریت احساسات خود دچار مشکل می‎شوند.

روانشناسان می‌توانند به شما کمک کنند منبع افسردگی را پیدا کنید. اغلب اولین گام برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، کمک به حل فرآیندهای افکار منفی است.

  1. فوبیاها (ترس بیمارگونه که به شدت مبالغه‌آمیز و توهمی است): ترس از ارتفاع و عنکبوت‌ها فوبیای متداولی هستند اما برخی ترس‌های غیرعادی و بی‌اساس می‌توانند مشکلات اساسی در زندگی شما ایجاد کنند. برای مثال، سیتوفوبیا (ترس از خوردن) ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

یک روانشناس با تجربه می تواند به شما کمک کند تا بر ترس های خود غلبه کنید تا بتوانید بدون پلی‌فوبیا (ترس از خیلی چیزها) یا فوبوفوبیا (ترس از ترس) زندگی کنید.

  1. مسائل خانوادگی و روابط: روابط اعم از خانوادگی، شخصی یا کاری دارای فراز و نشیب‌هایی است. در حالی که روابط می‌توانند برخی از بهترین اتفاقات در زندگی باشند، می‌توانند منبع استرس و مشکلات نیز باشند.

مراجعه به یک روانشناس، چه به صورت فردی و چه گروهی، می‌تواند به شکاف‌هایی که حتی در قوی ترین روابط ایجاد می‌شود، کمک کند.

  1. عادات ناسالم و اعتیاد: برخی از عادات ناسالم، مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر، اغلب برای فرار از مشکلات اساسی بزرگتر یا برای خوددرمانی استفاده می‌شوند.

روانشناس به شما کمک می‌کند تا به این نوع مشکلات رسیدگی کنید. آنها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا بلافاصله با مشکلاتی که مربوط به سلامتی شماست، مقابله کنید، مانند:

  • ااعتیاد
  • اختلالات تغذیه
  • مدیریت استرس
  • مشکلات خواب
  1. پیشرفت عملکرد: برخی از موفق ترین افراد با اولین تجسم به اهداف خود می‌رسند. ورزشکاران اغلب برای مسابقه‌ای با همان شدتی که بدن خود را در جهت آمادگی تمرین می‌دهند، ذهنشان را هم آماده می‌کنند. دیگران نیز از این تکنیک برای آمادگی کامل در رویارویی با رویدادهای چالش برانگیز زندگی استفاده می‌کنند.

درست همانطور که قبل از سخنرانی تمرین می‌کنید، روانشناس می‌تواند به شما کمک کند برای رویدادهای بزرگی مثل شرکت در مسابقات المپیک یا موفقیت در مصاحبه‌ی شغلی آماده شوید تا بتوانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

  1. تمرکز ذهنی: روانشناس به عنوان کسی که بی‌طرف به حرف‌های شما گوش می‌دهد، به شما کمک می‌کند تمرکز ذهنی‌تان را بالا ببرید. اغلب افراد وقتی صحبت‌های خودشان را با صدای بلند می‌شنوند، خودشان راه‌حل‌ مشکل را پیدا می‌کنند.

آشکار کردن مشکلات به راحتی به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا تمرکز ذهنی خود را بهبود بخشند، توانایی بیشتری برای تمرکز داشته باشند و وظایف بیشتری را به عهده بگیرند. برای آگاهی بیشتر خواندن مقاله چرا نمی‌توانم تمرکز کنم؟+ ۸ علت عدم تمرکز را به شما توصیه می‌کنیم.

  1. اختلالات روانی: گاهی اوقات علائم متعدد، ناشی از مشکلات بزرگتر است. اختلالات روانی می‌تواند خود را به طرق مختلفی نشان دهند. آنها اغلب به مشکل دیگری تبدیل می‌شوند. این اختلالات تنها با کمک یک روانشناس قابل تشخیص هستند. برخی از اختلالات روانی با علائم متفاوت عبارتند از:
  • اختلال دوقطبی
  • اختلال افسردگی اساسی
  • روانگسیختگی (اسکیزوفرنی)
  • اختلال استرس پس از سانحه
  1. فرزندپروی: تربیت کودکان و مواجهه با مشکلات دوران بلوغ فرزندان قطعاً برای والدین کاری بسیار سخت و طاقت‌فرساست. روانشناس کودک و نوجوان ضمن ارتقا مهارت‌های فرزندپروری شما، کمک می‌کند نیازهای دوران کودکی و نوجوانی فرزند خود را شناسایی کنید و نحوه برخورد درست با بچه‌ها را به شما آموزش می‌دهد.

اگر احساس می‌کنید یکی از مشکلات یا اختلالات روانی بالا را دارید، یا فقط احساس می‌کنید برای انتخاب بهتر سبک زندگی به کمک نیاز دارید، بهتر است به دنبال حمایت باشید. برای صحبت با یک مشاور یا درمانگر، لازم نیست در بدترین حال ممکن باشید. در واقع هرچه زودتر به‌دنبال کمک باشید، شانس بیشتری برای بهبود دارید.

اگر تمایلی به دریافت خدمات حضوری روانشناسی ندارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین استفاده کنید. مشاوره آنلاین نه تنها هیچ‌گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد شما هم می‌شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت‌شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

خدمات مرکز مشاوره یاسان به‌صورت حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می‌شود. برای دریافت نوبت از بهترین روانشناس به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.