کدام رشته و شغل با شخصیت من مطابقت دارد؟

تصمیم‌گیری درباره انتخاب شغل، یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال سخت‌ترین انتخاب‌های هر فرد در طول زندگی است. عوامل مختلفی در انتخاب شغل مناسب نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به علاقه، استعداد، نیاز بازار کار و ویژگی های شخصیتی فرد اشاره کرد. باتوجه به این که بسیاری از ما، بیش از یک‌سوم عمر خود را در محیط کار می‌گذرانیم، انتخاب شغلی متناسب با روحیات و شخصیتمان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سال‌های اخیر انواع تست شخصیت شناسی مانند تست هالند و تست mbti به کمک افراد مختلف در زمینه انتخاب شغل مناسب آمده‌اند.

در مقاله پیش رو به معرفی این دو تست و بررسی نقش آن‌ها در کمک به انتخاب رشته و شغلی متناسب با شخصیت فرد، خواهیم پرداخت. پس اگر علاقه‌مندید با استفاده از روش‌های علمی شخصیت شناسی به نتیجه درستی در زمینه انتخاب رشته و شغل مناسب خود برسید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

به کمک کدام تست‌های شخصیت شناسی می‌توان رشته و شغل مناسب خود را پیدا کرد؟

همان‌طور که گفته شد، انواع تست شخصیت شناسی به افراد مختلف کمک می‌کند تا به شناخت بهتری از روحیات، شخصیت، استعداد و علایق خود برسند و بتوانند تشخیص دهند بر اساس ویژگی‌های شخصیتی‌شان، کدام مشاغل برای آن‌ها مناسب‌تر است. از جمله انواع تست‌های روان‌شناختی و شخصیت‌شناسی در زمینه پیداکردن شغل مناسب می‌توان به تست علاقه شغلی هالند، تست شخصیت شناسی Mbti، تست NEO و آزمون Aptitude اشاره کرد.

در ادامه مقاله از میان تست‌های مطرح‌شده به معرفی و شرح تست هالند و تست mbti خواهیم پرداخت.

تست شخصیت شناسی شغلی هالند

تست Holland که با نام‌هایی مانند رغبت‌سنج شغلی هالند و سنجش تمایلات شغلی هالند نیز شناخته می‌‌شود، یکی از معتبرترین تست‌های روان‌شناختی و شخصیت شناسی است. جان. ال هالند، مبدع این تست استعدادیابی، اعتقاد داشت که اگر افراد مختلف بتوانند تیپ شخصیتی خود را به‌درستی بشناسند، قادر خواهند بود شغلی متناسب با توانمندی‌ها، نقاط قوت، روحیات و شخصیت خود پیدا کنند.

بر اساس نظریه هالند، افراد به تیپ های شخصیتی مختلفی تقسیم می‌شوند. این شش تیپ شخصیتی عبارت‌اند از:

  • واقع‌گرا (Realistic)
  • جست‌وجوگر (Investigative)
  • هنری (Artistic)
  • اجتماعی (Social)
  • کارآفرین (Enterprising)
  • قراردادی و متعارف (Conventional)

باتوجه به توضیحات گفته شده، تست هالند به کشف استعداد شغلی افراد مختلف کمک می‌کند؛ به‌گونه‌ای که با پاسخ‌دادن به سوالات این تست، میزان علاقه و تمایل فرد به تیپ های شخصیتی موجود سنجیده می‌شود و در نهایت، بر اساس تیپ شخصیتی غالب، لیستی از شغل‌ها و رشته های متناسب با علاقه، روحیات و شخصیت فرد به او پیشنهاد می‌شود.

در ادامه به توضیح مختصری درباره هر یک از این تیپ های شخصیتی خواهیم پرداخت.

واقع‌گرا (Realistic)

افرادی با این تیپ شخصیتی، عمل‌گرا بوده و از انجام فعالیت‌هایی که شامل مسائل و پاسخ عملی و کاربردی است، لذت می‌برند. این افراد علاقه‌ای به مشاغل دارای کاغذبازی، تشریفات اداری و یا ارتباط نزدیک با افراد دیگر ندارند؛ در مقابل، افراد واقع‌گرا، ترجیح می دهند با گیاهان، حیوانات، متریال‌های دنیای واقعی همچون چوب، ابزار و ماشین‌آلات کار کنند و در فضای باز به فعالیت بپردازند.

از جمله مشاغل مناسب برای افرادی که طبق تفسیر تست هالند واقع‌گرا هستند، می‌توان به موقعیت‌های شغلی مانند خلبان، کشاورز، باغبان، مکانیک، تکنسین کامپیوتر، تکنسین برق و پارکبان اشاره کرد.

جست‌وجوگر (Investigative)

افراد جست‌وجوگر، دارای شخصیتی متفکر بوده و از انجام فعالیت‌هایی فکری همچون پازل و حل مسائل پیچیده بیشتر از انجام کارهای عملی لذت می برند. این افراد انجام فعالیت‌ به‌صورت انفرادی را به انجام کار گروهی ترجیح می دهند.

افرادی با روحیات جستجوگرانه می‌توانند به‌عنوان پژوهشگر، کارشناس آمار، تکنسین آزمایشگاه پزشکی، دندانپزشک، اقتصاددان و مشاغلی از این دست، مشغول به کار شوند.

هنری (Artistic)

افرادی با روحیات هنری، احساساتی و خلاق هستند و از ابراز وجود با استفاده از فعالیت‌های خلاقانه‌ای مانند موسیقی، نوشتن، هنر و اجرا لذت می برند. این افراد به کارهایی که برای انجام آن‌ها نیازی به رعایت قوانین دست‌وپاگیر نباشد، علاقه‌مندند.

افرادی که طبق تفسیر تست هالند روحیات هنری دارند، می‌توانند به‌عنوان هنرمند، آهنگ‌ساز، بازیگر، عکاس، نویسنده، آرایشگر، طراح مد و مشاغلی از این دست، به فعالیت بپردازند.

اجتماعی (Social)

افرادی با روحیات اجتماعی، دارای مهارت های ارتباطی مناسبی هستند و از کار کردن کنار دیگران لذت می برند. این افراد کار کردن با مردم را به کار کردن با اشیا، ماشین یا اطلاعات ترجیح می دهند. افراد اجتماعی به کار گروهی، آموزش به دیگران، مشاوره‌دادن و کمک به افراد مختلف، علاقه‌مند هستند.

از جمله موقعیت‌های شغلی مناسب این افراد می‌توان به بازاریاب، روان‌شناس، کارشناس روابط عمومی، مدیر مدرسه، مشاور کسب‌وکار، مددکار اجتماعی، معلم و پرستار اشاره کرد.

کارآفرین (Enterprising)

افراد کارآفرین به کارهایی که با ایده های استارتاپی و پروژه‌های مرتبط با کسب‌وکار گره‌خورده‌اند، علاقه‌مندند. این افراد دارای اعتماد به نفس بالایی بوده و با داشتن مهارت‌های ارتباطی موثر، می‌توانند به‌خوبی در جمع سخنرانی کنند. افرادی با روحیه کارآفرینانه، انجام‌دادن و اقدام‌کردن را به تفکر درباره مسائل مختلف ترجیح می دهند. این افراد به مدیریت تیم، متقاعدکردن افراد و ریسک‌کردن برای دستیابی به سود علاقه‌مند هستند.

افرادی که طبق تفسیر تست هالند روحیه کارآفرینانه دارند، می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مانند وکیل، مسئول فروش، سیاستمدار، تاجر و مدیر شرکت خصوصی به فعالیت بپردازند.

قراردادی و متعارف (Conventional)

افراد متعارف به انجام کارهایی که قابل پیش بینی بوده و از قوانین مشخصی پیروی می‌کنند، علاقه‌مند هستند. این افراد، کارکردن با داده و جزئی‌نگری را به کارکردن با ایده های مختلف ترجیح می دهند. افراد متعارف برای نظم، قانون و مقررات، ارزش ویژه‌ای قائل هستند.

این افراد می‌توانند به‌عنوان منشی، حسابدار، کارشناس امور اداری، کتابدار و کارمند بانک، مشغول به کار شوند.

تست شخصیت شناسی Mbti

یکی دیگر از تست‌های معتبر شخصیت شناسی که به افراد در انتخاب رشته تحصیلی و مسیر شغلی مناسب کمک می‌کند، تست mbti است. این تست روان‌شناختی به افراد کمک می‌کند تا به شناخت بهتر و جامع‌تری از خود دست پیدا کنند، با ویژگی های شخصیتی، توانمندی‌ها، نقاط ضعف، نقاط قوت و اولویت‌های شغلی خود بیشتر آشنا شوند و وجوه شخصیتی پنهان خود را نیز کشف کنند.

این تست شخصیت‌شناسی مانند تست هالند، افراد را به تیپ های شخصیتی مختلفی تقسیم می‌کند. از جمله معروف‌ترین تیپ‌های شخصیتی از میان این ۱۶ تیپ شخصیتی می‌توان به تیپ شخصیتی istp، تیپ شخصیتی entp و تیپ شخصیتی enfj اشاره کرد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی تست‌های معتبر شخصیت شناسی که به انتخاب رشته و شغل مناسب کمک می‌کنند، پرداخته و دو تست شخصیت شناسی معتبر شامل تست هالند و تست mbti را بررسی نمودیم. همان‌طور که گفته شد، تست‌های شخصیت‌شناسی مطرح شده به افراد مختلف کمک می‌کنند تا بتوانند به شناخت بهتری از علایق، استعدادها، نقاط ضعف و قوت و ابعاد مختلف شخصیتی خود برسند و از این طریق، با آگاهی بیشتری، رشته و مسیر شغلی خود را انتخاب کنند.

 

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.