یو پی اس و کاربردهای آن را بشناسید

نوسانات و قطعی جریان برق می‌تواند موجب آسیب‌های جزئی یا جدی به دستگاه‌های برقی شود. احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟ مخصوصاً در مواقعی که قطعی برق می‌تواند موجب زیان‌های سنگین و جبران‌ناپذیر شود، پاسخ به این سؤال اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

رویین سیستم در این مطلب پاسخ این پرسش را ارائه می‌کند و انواع یو پی اس و همچنین موارد استفاده از آن‌ها را برای شما شرح خواهد داد. پس اگر به‌دنبال راهی مطمئن برای محافظت از دستگاه‌های برقی خود هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

یو پی اس چیست؟

یو پی اس چیست؟

یو پی اس عبارت مخفف برای (Uninterruptible power supply) یا منبع تغذیه بدون وقفه است. این وسیله از مهم‌ترین و گران‌ترین دستگاه‌های برقی شما در برابر نوسانات جریان برق محافظت کرده و مانع از آسیب به این دستگاه‌ها می‌شود. یو پی اس مستقیماً به برق شهری متصل می‌شود و انرژی مورد استفاده برای دیگر وسایل برقی مهم شما را در خود ذخیره می‌کند.

بعد از پاسخ به سؤال یو پی اس چیست، بیایید نگاهی به نحوه استفاده از این وسیله و کارکرد آن داشته باشیم. یو پی اس انرژی برق متناوب شهری را دریافت کرده و آن را به‌صورت برق مستقیم در یک باتری با ظرفیت بالا ذخیره می‌کند. این انرژی ذخیره شده سپس با ولتاژ یک‌دست برای مصرف دیگر وسایل برقی استفاده می‌شود. به‌این ترتیب تمامی وسایل مهم برقی از آسیب نوسانات در امان مانده و بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای حتی در موارد قطعی کامل برق نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

اجزای تشکیل دهنده یو پی اس چیست؟

یک منبع تغذیه بی‌وقفه از ۴ قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • رکتیفایر یا یک‌سو کننده شارژ: این قطعه وظیفه تبدیل برق شهری متناوب به برق مستقیم را برعهده دارد. جریان مستقیم برای ذخیره‌سازی در باتری دستگاه مناسب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • باتری: منبع ذخیره یک دستگاه یو پی اس، باتری آن است. انرژی ورودی به دستگاه از برق شهری پس از عبور از رکتیفایر، در باتری ذخیره می‌شود. در هنگام اختلال در جریان ورودی برق به دستگاه، انرژی مصرفی مورد نیاز از باتری گرفته شده و در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.
  • اینورتر: وظیفه اینورتر تبدیل دوباره برق مستقیم ذخیره شده در باتری به برق متناوب مورد نیاز برای دیگر وسایل برقی است. این قسمت زمانی فعال می‌شود که جریان ورودی برق شهری نامناسب یا دارای نوسانات بالا تشخیص داده شود. پس از آن با تبدیل انرژی ذخیره شده، برق مورد نیاز یک‌دست با ولتاژ مورد نظر به خروجی یو پی اس فرستاده می‌شود.
  • سوئیچ: در صورت بروز خطا در سیستم، سوئیچ بای پس استاتیک بار الکتریکی لازم را به‌صورت خودکار و فوری به منبع برق اصلی منتقل می‌کند.

انواع یو پی اس و مدل‌های آن

انواع یو پی اس و مدل‌های آن

برای پاسخ به این سؤال که بهترین نوع یو پی اس چیست ابتدا لازم است تا با انواع آن آشنا شده و مزیت‌ها و معایب هریک را بررسی کنیم.

انواع یو پی اس در ۳ دسته بندی کلی عرضه می‌شوند:

  1. یو پی اس آفلاین: قیمت یو پی اس آفلاین از دیگر مدل‌ها کمتر است. اصلی‌ترین وظیفه این مدل تأمین برق در زمان قطعی جریان برق شهری است. این مدل زمانی فعال می‌شود که جریان اصلی برق قطع شده و یو پی اس جریان مورد نیاز دیگر دستگاه‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد. برق تأمین‌شده توسط یو پی اس آفلاین کیفیت بالایی نداشته و برای دستگاه‌هایی با حساسیت بالا توصیه نمی‌شود.
  2. یو پی اس آنلاین: مدل‌های آنلاین علاوه بر تأمین بی‌وقفه برق، خروجی باکیفیت مورد نیاز را نیز تأمین می‌کنند. قیمت یو پی اس آنلاین نسبت به انواع دیگر بالاتر است. مدل‌های آنلاین برخلاف مدل‌های آفلاین، همیشه مشغول به‌کار هستند و به‌صورت پیوسته برق باکیفیت مورد نیاز را برای شما تأمین خواهند کرد.
  3. یو پی اس لاین اینتراکتیو: سیستم‌های یو پی اس تعاملی خطی یا لاین اینتراکتیو، از مدل‌های آنلاین ارزان‌تر بوده و قیمت مناسب‌تری دارند. اما محافظت کمتری نسبت به آن‌ها برای مصرف‌کننده تأمین می‌کنند.

عوامل مؤثر بر قیمت یو پی اس چیست؟

موارد مؤثر در قیمت‌گذاری یک منبع تغذیه بی‌وقفه شامل نوع دستگاه، توان خروجی آن، ظرفیت باتری و مدت زمان برق‌دهی یا بک آپ تایم آن است. مدل‌های آنلاین دستگاه با ظرفیت خروجی بالا و مدت زمان بیشتر برق‌دهی نسبت به دیگر انواع قیمت بالاتری دارند و برای موارد حساس گزینه بهتری محسوب می‌شوند. هم‌چنین تک یا سه فاز بودن این دستگاه‌ها بر قیمت نهایی آن‌ها مؤثر است. دستگاه‌هایی با پشتیبانی از برق سه فاز به مدل‌های صنعتی معروف هستند و انواع تک فاز آن‌ها برای موارد اداری کاربرد دارند.

همان‌طور که گفته شد زمان برق‌دهی دستگاه نیز از عوامل اصلی تعیین قیمت آن به‌شمار می‌رود. اما عوامل مؤثر بر زمان برق‌دهی یو پی اس چیست؟ زمان برق‌دهی رابطه مستقیمی با تعداد و ظرفیت باتری‌های دستگاه دارد. ولتاژ و آمپر ساعت باتری جزو موارد مهمی است که در هنگام خرید باید به آن دقت داشته باشید. یو پی اس مشهد با ارائه بهترین قیمت یو پی اس، و مشاوره رایگان قبل از خرید در کنار شما است تا محصول مناسب بر اساس نیاز کسب‌وکار خود را پیدا کرده و خرید خوبی را تجربه کنید.

موارد استفاده از یو پی اس چیست؟

موارد استفاده از یو پی اس چیست؟

یو پی اس به‌صورت کلی برای تأمین برق بدون‌وقفه تمامی دستگاه‌اهی برقی کاربرد دارد. اما در شرایط خاصی این تأمین بی‌وقفه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و جزو ضروریات شمرده می‌شود. در ادامه مطلب می‌آموزیم موارد ضروری استفاده از یو پی اس چیست و در چه شرایطی بیشترین کاربرد را دارد.

  • دوربین مداربسته: استفاده از یو پی اس ضریب امنیتی کسب‌وکار شما را بسیار افزایش داده و حتی بدون دسترسی به جریان برق، قادر خواهید بود تا به نظارت بر محل کار خود ادامه دهید.
  • کرکره برقی: استفاده از کرکره برقی مزایای فراوانی برای مغازه‌داران و صاحبان بیزینس‌های کوچک و بزرگ دارد. اما زمانی که جریان اصلی برق قطع شده باشد، این وسیله مفید به نوعی دردسر تبدیل می‌شود. استفاده از یو پی اس راه‌حل این مشکل خواهد بود.
  • تجهیزات پزشکی: تجهیزات حساس پزشکی و اتاق‌های عمل جزو حساس‌ترین موارد استفاده از برق هستند. قطعی برق در این شرایط خطرات بسیاری را به‌همراه دارد.
  • تجهیزات کامپیوتری و سرورها: سرورها از دیگر مشتریان اصلی سیستم‌های یو پی اس هستند. قطعی برق برای سرورها به‌معنی از دست رفتن اطلاعات حساس و باارزش است و می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد.
  • آسانسور: داشتن سیستم برق اضطراری برای آسانسورها جزو اصلی‌ترین موارد رعایت ایمنی برای این وسایل است.

جمع‌بندی

اگر تا اینجای مطلب با ما همراه بوده باشید، احتمالاً می‌دانید یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد. برای تأمین امنیت کسب‌وکار خود و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی در شرایط اضطراری، استفاده از انواع یو پی اس منطقی به‌نظر می‌رسد. با بررسی نیاز مجموعه خود و بودجه درنظر گرفته شده، محصول مناسب خود را انتخاب کنید. کارشناسان و مشاوران ما نیز درصورت وجود ابهام در کنار شما خواهند بود و شما را راهنمایی خواهند کرد.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.