میزبانی وب را از کدام شرکت هاستینگ خریداری کنیم؟

 

 

استفاده و نفوذ اینترنت روز به روز گستره تر می شود و همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ استفاده از تجارت الکترونیک را بیش از پیش رونق بخشیده است. با وجود بازار بسیار خوبی که برای همه انواع محصولات و خدمات آنلاین وجود دارد، بسیاری افراد به این فکر هستند که کسب و کار آنلاین خود را پایه ریزی کنند.

برخی سایت ها به صورت آنلاین خدمات یا محصولات خود را ارائه می کنند. اما برخی از محصولات و خدمات امکان انجام آنلاین ندارند. برای مثل تعمیر خودروو یا دکوراسیون داخلی از این دست خدمات هستند. در این نوع موارد وب سایت ها ابزاری برای ایجاد ارتباط محلی هستند.

در این شرایط افراد بسیاری نیاز پیدا خواهند کرد تا یک وب سایت به عنوان هسته اصلی کسب و کار ایجاد کنند.

در چنین شرایطی، دو حالت وجود دارد، یکی اینکه تا بحال سایتی را برای خودمان طراحی نکرده، و قصد داریم هرچه سریعتر چنین کاری را انجام دهیم؛ اما شاید دانش فنی یا کدنویسی نداشته باشیم.

پس در همین حالت اول هم، باز صاحبین سایت به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کسانی که دانش کدنویسی دارند و با زبان های PHP، .NET و غیره آشنا هستند.
  • و کسانی که هیچ دانش کدنویسی ندارند.

بنابراین در این مقاله طوری مطالب را پیش خواهیم برد که به هر دو گروه از افراد، در انتخاب کمک کند.

حالت دومی هم وجود دارد و آن این است که احتمالاً خیلی زودتر از اینها یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کرده باشیم و در حال حاضر با مشکلات مختلفی در زمینه هاست، فضای دیسک، پهنای باند و سایر منابع و یا حتی شرکت ارائه دهنده، دست و پنجه نرم کنیم.

مرحله پس از انتخاب دامنه تهیه میزبان وب است. تهیه میزبان وب یا هاستینگ باید با دقت بالایی صورت بگیرد باید سعی کنیم از شرکت هایی هاست را تحمل کنیم تا مشکلاتی که در ذیل به انها اشاره شده است بوجود نیایند.

در صورتی که میزبان درستی برای سایتمان انتخاب نکرده باشیم، با چنین مشکلاتی روبرو خواهیم شد:

  • کمبود فضای دیسک جهت بارگذاری محتوا یا محصولات
  • پر شدن میزان ترافیک ماهانه به علت بالا رفتن ترافیک سایت یا لود محتوای سنگین
  • آپ تایم پایین
  • کاهش سرعت و سنگین شدن سایت
  • از دست دادن مخاطبان سایت
  • نمایش نگرفتن سایت در گوگل و …

چطور میزبانی باید انتخاب شود؟

خرید هاست یکی از مهمترین مراحل راه اندازی یک وب سایت است. برای اینکه بدانیم کدام نوع میزبانی برایمان مناسب است، بهتر است ابتدا یک ارائه دهنده خوب انتخاب کنیم که ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • امنیت: امنیت وب سایت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد، چراکه هیچ کدام از صاحبین وب سایت، نمی خواهند سایتشان هک شود. با توجه به اینکه مشتریان به ما اعتماد کرده و اطلاعات شخصی و کارتهای اعتباری خود را در سایت ما وارد می کنند، پس این موضوع باید اولین اولویت ما باشد.
  • گواهی ssl: امروزه گوگل به طور بسیار جدی تری درصدد این موضوع است که آیا سایت مورد نظر امن است یا نه. بنابراین در این راستا سایت هایی امن بحساب می آیند که گواهی ssl داشته باشند و داده های آن سایت رمزنگاری شوند. این موضوع را می توان با در دسترس بودن آدرس https یک وب سایت چک کرد.
  • بک آپ گیری: این موضوع بسیار مهم است که به صورت منظم روزانه یا حداکثر هفتگی از سایت مان بک آپ تهیه کنیم. پس حتماً هنگام انتخاب این موضوع را در نظر داشته باشید.
  • خدمات مشتریان: پشتیبانی از مشتریان یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید هنگام انتخاب ارائه دهنده در نظر بگیریم؛ چراکه اگر هر زمان از شبانه روز، سایت ما به اصطلاح down شود، و کاربران قادر به اتصال به سایت ما نباشند، باید بتوانیم با پشتیبانان میزبان مان ارتباط گرفته و مشکل را حل کنیم.

در این مرحله شرکت هاستینگ با کیفیت معرفی کردیم و متوجه شدیم در صورتی که بخواهیم شرکت هاستینگ انتخاب کنیم چه مواردی را باید در نظر بیاوریم. زمانی که شرکت هاستینگ را انتخاب کردیم باید سرویس مورد نیاز و مناسب خود که با کمترین هزینه بتواند نیازهای سایت را به طور کامل برطرف کند را انتخاب کنیم. در ادامه سه مدل از سرویس های رایج هاستینگ را معرفی می کنیم.

هاست اشتراکی

وقتی به دنبال کمترین هزینه برای تهیه هاست باشیم هاست اشتراکی پاسخ خوبی به نیاز ماست. هاست اشتراکی زمانی کارایی دارد که سایت تازه کار بوده و کلا ترافیک بالایی نداشته باشد. قدرت پردازش زیادی نیاز نداشته و بتواند با مقدار کمی حافظه نیازهای کاربران اندک خود را رفع و رجوع کند. این نوع هاستینگ به این صورت است که چندین سایت به صورت همزمان و اشتراکی روی یک سرور با منابع به اشتراک گذاشته شده قرار گرفته باشند.

این هاست می تواند از لحاظ سیستم عامل و یا کنترل پنل متفاوت باشد. برخی سرورها ویندوزی بوده و برخی از لینوکس استفاده می کنند. بسته به نیاز و امکاناتی که در اختیار داریم می توانیم هاست اشتراکی با ویژگی های مختلف خریداری کنیم.

سرور مجازی

خرید سرور مجازی یکی دیگر از گزینه های پیش روی ماست. همانطور که در بالا اشاره شد، هاست اشتراکی بیشتر برای سایت های نوپا و سایت های کم بازدید، مناسب است. اما چناچه سایت ما رشد کرده و ترافیک ما به حدی بالا رود که سرویس های اشتراکی توانایی تحمل چنین حجم از ترافیکی را نداشته باشند، مسلماً به میزبان قوی تری نیاز خواهیم داشت.

بسیاری از شرکت های بزرگ و یا برخی از سازمان ها، از این سرویس برای میزبانی سایت خود استفاده می کنند، چراکه در این سرویس، منابع سرور بین چندصد سایت تقسیم نمی شوند، بلکه نهایتاً به سه یا چهار بخش مجزا از هم تقسیم شده ( به اصطلاح مجازی سازی شده)، و هر بخش با منابع اختصاصی به یک سایت اجاره داده می شود.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یک سرور کامل است که تنها به یک وب سایت خدمات رسانی می کند. این سرور تمام منابع خود اعم از قدرت پردازش و حافظه را به تنها کاربر خود اختصاص می دهد. طبیعی است که سرعت و پرفورمنس این سرورها بسیار بالاست. از این سرورها برای سازمان ها و شرکت های بزرگ استفاده می شود. نگهداری سرورهای اختصاصی هزینه های بالایی داشته و در کل تهیه این سرور ها بسیار گرانقیمت است. بنابراین برای یک وب سایت تازه شروع به کار کرده که ترافیک خاصی ندارد و کار پردازشی خاصی روی آن انجام نمی شود استفاده از سرورهای اختصاصی ابدا مقرون به صرفه نیست. از این سرورها در فروشگاههای آنلاین و سایت های پربازدید سازمانی استفاده می شود.

خرید سرور اختصاصی بیشتر این نوع سرورها بیشتر برای کسب و کارهای بسیار بزرگ مقرون به صرفه است و معمولا سازمانها و شرکت های بزرگ از آن استفاده می کنند. این نوع سرورها تمام منابع و قدرت پردازشی خود را صرف یک سایت کرده و سرعت و عملکرد آن به صورت طبیعی بسیار بالاست. از جمله موارد دیگری که درباره این نوع سرورهای اختصاصی باید گفت امنیت بسیار بالای آن نسبت به سرویس های اشتراکی است. با توجه به امکانات و قدرت پردازش و امنیتی که این سرورهای اختصاصی در اختیار کسب و کار ها قرار می دهند قیمت این نوع سرورها بسیار بالاتر از سرویس های اشتراکی است

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.