معرفی انواع باتری قلمی، نیم قلمی و سکه ای

باتری ها با توجه به سایز، ولتاژ و جریانی که دارند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. اگر به دنبال خرید باتری هستید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی باتری قلمی

طبق استاندارد سازمان جهانی، باتری قلمی با علامت AA نشان داده می شود. باتری قلمی دارای ولتاژ ۱٫۵ ولت می باشد که معمولا از این باتری روی لوازم الکتریکی، اسباب بازی، دوربین دیجیتال و … استفاده می شود.

باتری قلمی جزو پر مصرف ترین باتری های بازار به شمار می آید و به سه دسته باتری قلمی معمولی، باتری قلمی آلکالاین و باتری قلمی شارژی تقسیم می شود. باتری قلمی معمولی توان و طول عمر کمتری دارد و در وسایل کم مصرف از آن استفاده می شود. به طور مثال برای کنترل لوازم الکتریکی بیشتر از این نوع باطری استفاده می گردد. این نوع یک بار مصرف می باشد و پس از تمام شدن قوه آن باید دور انداخته شود.

باتری قلمی

باتری قلمی آلکالاین توان و طول عمر بیشتری نسبت به مدل معمولی دارد و از آن برای لوازم پر مصرف مثل دوربین دیجیتال، ضبط صوت و … استفاده می گردد. این مدل قیمت بیشتری نسبت به نمونه معمولی دارد و مثل مدل قبل یک بار مصرف می باشد.

باتری قلمی قابل شارژ همانطور که از نامش پیداست پس از کاهش سطح انرژی قابلیت شارژ مجدد را دارد و این یکی از مهم ترین مزیت های آن می باشد. اگرچه قیمت این نوع نسبت به دو نوع قبل بیشتر است اما در دراز مدت نیازی به پرداخت هزینه مجدد برای خرید نمی باشد.

معرفی باتری نیم قلمی

باتری نیم قلمی طبق استاندارد جهانی با علامت AAA نشان داده می شود و از نظر مشخصات فنی با باتری قلمی یکسان است اما سایز کوچک تری نسبت به آن دارد. این باتری هم به سه دسته باتری نیم قلمی معمولی، باتری نیم قلمی آلکالاین و باتری نیم قلمی شارژی تقسیم می شود. این محصول با برندهای مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود. کیفیت و قیمت این برندها متفاوت می باشد و توصیه می گردد با توجه به نوع نیازی که دارید اقدام به خرید آن نمایید.

باتری نیم قلمی

معرفی باتری ریموت

باتری ریموت همانطور که از نامش مشخص است معمولا برای ریموت به کار می رود و انواع مختلفی دارد. چند نمونه از معروف ترین نوع آن باتری ۲۳A، باتری ۲۷A، باتری CR2016، باتری CR2025، باتری CR2032 می باشد. به سه مدل آخر باتری سکه ای گفته می شود. در ادامه در مورد این ۵ مدل توضیح بیشتری می دهیم.

معرفی باتری ۲۳A

نام کامل این مدل، باتری ۱۲V 23A است. ولتاژ کاری این باتری ۱۲ ولت می باشد و بر خلاف تصور عدد ۲۳A نشانگر جریان آن نیست بلکه فقط قسمتی از نام آن می باشد. این باتری کمی کوچکتر از باتری نیم قلمی می باشد و احتمالا اگر برای بار اول آن را ببینید با باتری نیم قلمی اشتباه می گیرید.

معرفی باتری ۲۷A

باتری ۱۲V 27A همانند باتری ۲۳A می باشد و فقط سایز متفاوتی نسبت به آن دارد. این باتری دارای ۱۲ ولت کاری می باشد و از آن روی خیلی از ریموت های پر مصرف بازار استفاده می شود. سایز باتری ۲۷A کوچکتر از باتری ۲۳A می باشد یا بهتر است بگوییم نازک تر از آن می باشد.

معرفی باتری سکه ای

باتری سکه ای تنوع زیادی دارد و ما در اینجا به سه مدل پر مصرف آن می پردازیم. این سه مدل عبارتند از باتری CR2016، باتری CR2025، باتری CR2032 که همه ی این مدل ها از لحاظ مشخصات فنی یکسان هستند و فقط سایز متفاوتی دارند که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

باتری سکه ای

حرف C که در ابتدای این نامگزاری استفاده میشود نشانگر جنس این باتری می باشد و نماد ماده شیمیایی لیتیوم است. بهتر است در اینجا یاد آور شویم که باتری سکه ای قابل شارژ نمی باشد و پس از تمام شدن انرژی اش باید دور انداخته شود.

حرف R که دومین حرف اسامی این باتری ها می باشد به قطر این باتری اشاره دارد. دو رقمی که پس از این حروف به کار می رود نشانگر اندازه این قطر است. به طور مثال قطر باتری CR2032 بیست میلیمتر می باشد.

دو رقم پایانی این اسامی هم به ضخامت باتری سکه ای بر می گردد. مثلا ضخامت باتری سکه ای CR2016 برابر با یک و شش دهم میلیمتر می باشد. دقت کنید که بین دو رقم آخر باید اعشار بگذارید و سپس بخوانید.

این سه مدل باتری سکه ای جزو باتری های سه ولت هستند و در دستگاه های الکترونیکی استفاده زیادی از آنها می شود. مدل های دیگری هم در بازار وجود دارد که کم کاربرد می باشند و استفاده های خاصی از آنها می شود. مثلا روی ریموت برخی از ماشین های خارجی از باتری سکه ای خاص استفاده می شود که ما در این مقاله به آن نپرداختیم.

فروشگاه گلدن لاک پخش عمده و خرده انواع باتری در سطح کشور را انجام می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همکاری با این مجموعه می توانید از طریق واتساپ با شماره ۰۹۳۰۳۲۸۵۵۱۱ در ارتباط باشید.

تایپ هوشمند

ساعت ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید!


ارسال شده در دسته‌بندی نشده, سایر مقالات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.